ZKC’19 3 komt scorend vermogen tekort: 14-14 (rust 9-10)

Oude Pekela: Koploper ZKC’19 3 reisde afgelopen zondag naar het zonovergoten Oude Pekela af, met winst op WSS 2 konden de Zuidwoldigers de dubbel binnen halen. De thuiswedstrijd werd gewonnen met 21-14, maar garantie voor weer winstpartij tegen een jonge en fitte ploeg heb je natuurlijk nooit. Tijdens de voorbespreking werd de ploeg nog even op scherp gesteld. Evert Krikken wees zijn ploeg erop dat je zuinig met je energie om moest gaan en uitverdedigen op een laag pitje. Maar er moest wel geknokt worden, aanvallend spelen op de dames, dynamisch spel, doorbewegen en een goede rebound zijn belangrijk.

De aanval bestond uit Carel Funke, Evert Krikken, Manouk Kuiper en Bianca van Elp, het andere vak begon met Erwin Venema, Remko Wemmenhove, Janita Krikken en Elske Oord. De wissels waren Mark Kleine, Janice Rijstenberg en Nadine Kuiper. Dominique Traanman (vakantie) Liza Zuidema en Linda Venemann (beiden geblesseerd).

Om klokslag 13:00 uur floot de scheidsrechter van WSS in. ZKC’19 3 begon niet scherp aan de wedstrijd en dat resulteerde meteen in 1-0 achterstand. Het antwoord van ZKC’19 kwam van Manouk Kuiper, zij werd door middel van een lange pass vrijgespeeld in het achterveld 1-1. De minuten die daarop volgde kwam ZKC’19 weer op achterstand, WSS gooit alle ballen omhoog en creëert veel kansen rondom de korf, de 2-1 kwam voort uit een strafworp. Eindelijk konden de Zuidwoldigers een gaatje slaan, via Elske Oord en tweemaal Carel Funke werd de stand naar 2-4 gebracht. Ook al was er een voorsprong, er werden veel passfouten gemaakt zowel bij het uitbrengen van de bal als in de aanval.

WSS haakte weer aan, met een afstandsschot werd de stand weer naar 3-4 gebracht. Elske Oord beloonde zichzelf met een doelpunt, waar ze daarvoor de bal zelf had onderschept 3-5. Tot aan de ingelaste drinkpauze scoorde WSS nog eenmaal 4-5. Een frisse verkoeling deed WSS goed, de stand werd 5-5, maar daar was topscoorder van ZKC’19 Elske Oord weer met doelpunt nummer drie van de acht en zij bracht de ploeg uit Zuidwolde weer op voorsprong 5-6. Tot aan de rust kon ZKC’19 3 geen gat slaan, het verschil bleef een of twee doelpunten. Mark Kleine werd in de eerste helft nog binnen de lijn gebracht voor Erwin Venema voor meer rebound. Tot aan de rust scoorde topspeelster Elske Oord nog driemaal en Carel Funke eenmaal aan de kant van de Zuidwoldigers. Ruststand was 9-10.

In de rust wees Evert Krikken zijn team erop, mondje dicht tegen de scheidsrechter. Wie nog een keer commentaar zou leveren kreeg geel. Wat zeer onterecht zou zijn, de scheidsrechter ging niet respectvol om met de spelers van ZKC’19. Daarnaast moest er ook naar onszelf gekeken worden. Een stapje terug in de verdediging, WSS maakte gebruik van onze gretigheid en konden vrij makkelijk doorloopballen maken. En er moest over meerdere schijven gescoord worden.

ZKC’19 kwam goed uit de startblokken en bracht de stand naar 9-13, de doelpunten makers waren wederom Elske Oord en Carel Funke. Een gat van vier, je zou denken dat is een mooie uitgangspositie maar niets is minder waar. Makkelijke kansen zoals doorloopballen en kleine kansjes werden niet aan onze kant benut. Daarentegen scoorde WSS vijfmaal op rij en zette zichzelf weer op voorsprong 14-13. Inmiddels had Bianca van Elp het veld verlaten voor Nadine Kuiper, om meer aanvallende acties te creëren. En werd Elske Oord uit de verdediging gehaald en weer ingezet te worden in de aanval, deze tactische wissel was een succes Elske Oord scoorde de gelijkmaker 14-14. De meegereisde supporters kregen zeven minuten lang aan beide kanten geen doelpunt te zien. De scheidsrechter floot dan ook af bij de stand van 14-14.

Helaas kan de champagnefles voor een week de koelkast weer in. Zondagmiddag om 13:00 speelt ZKC’19 3 tegen de nummer twee TFS 2 beide ploegen strijden dan om het kampioenschap. Komt allen en schreeuw het derde naar het kampioenschap.