Elburg A1-ZKC’19 A1

Al wekenlang strijdt de A1 van Remko Wemmenhove en Nick ten Kate voor wat ze waard is. 2 december 2017 was de laatste keer dat ZKC ten onder ging. Daarna was er een geweldige reeks van winstpartijen die slechts eenmaal onderbroken werd door een gelijkspel. Aan het begin van het seizoen werden de dromen uitgesproken en waren de verwachtingen hoog. Toch is de titel dan nog zo ver weg. Na winst op Elburg in het najaar pakte de ploeg voor het eerst de koppositie, om deze vervolgens nooit meer los te laten. In en tegen Elburg volgde daarom dé climax van het seizoen. In een rechtstreeks duel kon de strijd worden beslist. De coach van de tegenstander verwoordde het mooi: “Moge de beste winnen”.

Op een zonovergoten sportpark trad de jeugdige formatie aan tegen de groenen van Elburg. Langs de kant stond veel meegereisd publiek. Elburg was enkel bij winst zo goed als zeker van het kampioenschap, zij startten dan ook furieus. Na de 1-0 pakte ZKC echter brutaal de leiding via afstandsschoten van Elske en Hessel (2x). De heren van Elburg bleken scherp en zorgden met afstandsschoten steeds voor de aansluiting. Het was een typische kampioenswedstrijd, de spanning bij beide ploegen was groot en dat resulteerde in weinig doelpunten. Er werd gerust bij een stand van 5-6, nog steeds wel in het voordeel van de Zuidwoldigers.

Na rust maakte Elburg gelijk waarna Susan haar goede spel beloonde met een raak afstandsschot. Kort daarna bediende de ingevallen Leon de goed doorbewogen Nadine: 7-9. Steeds was er een verschil van twee, waarna Elburg het gat weer verkleinde. Na een afstandsschot van Daniël en een doorloopbal van de jarige Suzan stond er 11-13 op het scorebord. ZKC had inmiddels door waar de zwaktes van Elburg lagen en profiteerde. Via een afstandsschot van Elske was daar dan eindelijk een groter verschil. Een zeer goed uitgespeelde aanval leidde vervolgens tot een strafworp die Daniël met verve verzilverde. ZKC zat op rozen en speelde de wedstrijd uit, de 12-15 van Elburg deed er niet meer toe: ZKC’19 kroonde zich tot kampioen en beloont daarmee de ontwikkeling van het team. Terugkomend op de eerdergenoemde uitspraak: vandaag won de beste, en dat was ZKC’19 A1.

De ontlading was enorm, de spanning vloeide eindelijk weg en de lach brak door. Na de titel in de zaal konden de spelers wederom een medaille in ontvangst nemen. 26 mei kan er vrijuit gespeeld worden tegen Oranje-Zwart in Zwolle, al staat er natuurlijk wel wat op het spel: 16 wedstrijden op rij ongeslagen… Het onderlinge doelsaldo na 3 wedstrijden ligt in het voordeel van ZKC: +38. De spelers zien u dan ook graag weer langs de lijn en de talentvolle ploeg hoopt u een vermakelijke wedstrijd voor te schotelen. Tijdens deze wedstrijd speelt een aantal spelers voor het laatst in de A-junioren. Laten we er een memorabele pot van maken!