Club Brothers 2- ZKC’19 3

Groningen: Op een zonovergoten Sportpark Vinkhuizen trad het 3e aan tegen Club Brothers 2 als voorprogramma op de clash tussen beide hoofdmachten van deze verenigingen. Er werd afgereisd zonder de dames Linda (Achillesblessure) en Liza (spierscheuring opgelopen tegen Olympia).De geblesseerde Janice was wel meegekomen, zij verzorgde de ondertiteling vanaf de zijlijn J.

Niets zou deze middag een goede wedstrijd in de weg mogen staan. Er was vrijdagavond goed getraind. Nieuwe spelvormen waren eigen gemaakt en oude geperfectioneerd. In de onderlinge partij werden de inspanningen vertaald in doelgerichte aanvalsopzetten en veel doelpunten. Zo moest het vandaag ook. De voorafgaande wedstrijd suste de spelers een beetje in slaap door een gruwelijk gebrek aan kwaliteit maar een goede voorbespreking moest zorgdragen voor een verscherpte focus en hoge staat van paraatheid.

De eerste tweestrijd werd door de roodzwarten met een kleine marge gewonnen in een slechte wedstrijd. Hierin wist ZKC 3 niet goed om te gaan met het straffe achterverdedigen en trage spel van de ‘gelen’. Hier was de laatste training rekening mee gehouden. Vandaag moest alles rechtgezet en was de taak aan de ‘zuudwoldigers’om eer te doen aan hun plek op de ranglijst. Alle goede woorden ten spijt begon ZKC’19 niet goed aan de wedstrijd.

Het rubberingestrooide kunstgrasveld werd betreden en de 1e verdediging, met Bianca, Manouk, Evert en Carel, mocht gelijk aan de bak. Het spel van CB was alles behalve traag. Ook was de afvang in het begin onverzorgd door het lengte-nadeel in dit vak. Dit zou gaandeweg de wedstrijd meer in het voordeel van ZKC’19 worden beslist tot een absulute climax. De openingstreffer kwam op het conto van de ‘grunningers’ en ZKC moest in de achtervolging. Iets wat het beeld zou zijn voor de hele 1e helft.

Het 1e aanvalsvak met Janita, Dominique, Erwin en Remko bleek echter in het begin van de wedstrijd de achilleshiel. Afspraken kwamen niet goed tot uitvoering en er werd slordig gespeeld. De lijnen ontbraken waardoor de aanvallen eigenlijk al strandden voordat de puntspelers goed in stelling werden gebracht. Tot een stand van 5-3, waarin werd afgewacht of het tij gekeerd kon worden, werd er ingegrepen. Mark werd in dit vak ingebracht en niet veel later ook Elske voor Janita die toch wat te kampen had met een tekort aan fysieke fitheid. Dit resulteerde in meer duidelijkheid in de rolverdeling en meer dynamiek bij de dames. Ondanks de wijzigingen werd er gerust met een achterstand van 8-6, waarvan de helft van de doelpunten tegen uit overtredingen kwamen.

In de rust waren de woorden niet van de lucht. Het spel was ver beneden peil en een kampioen onwaardig. De grootste tegenstander van ZKC’19 waren we zelf. ZKC’19 maakte verdedigend te veel domme fouten en zelf drukten we niet ons stempel op de wedstrijd. CB moest munt gespeeld worden. Dit was iets wat ZKC 3 zelf in handen had. Positief blijven is leuk maar is leuker als je wint en goed speelt. Daarnaast is het soms gewoon tijd voor het ‘mes tussen de tanden’en ‘stepping up to the plate’.

Misschien niet altijd leuk om te horen maar de tussentijdse bespreking sorteerde wel effect. Direkt na rust begon ZKC’19 de aanvallen verzorgder op te zetten. Een gebrek aan aanvallend initiatief werd omgebogen in lopende spelcombinaties met een veel hoger rendement in de afronding. De 8-6 achterstand werd binnen 10 minuten omgebogen in een 2 puntsvoorsprong. ZKC’19 stond aan de goede kant en kon nu de wedstrijd gaan dicteren. In het ene vak werden vooral de dames goed uitgesteund door de heren en werden de inspanningen beloond met scores. In het andere vak kwam Manouk steeds beter in haar rol als schutster en bleek vooral Carel een ware plaag voor CB en vooral zijn directe tegenstander in het bijzonder. Het grootste struikelblok voor CB bleek echter Evert. Door in de rebound steeds feller en gretiger de ballen voor zich op te eisen speelde hij zijn tegestander uit het spel wat tot zulke frustraties leidde dat deze heer wijzelijk ter afkoeling buiten de lijnen werd gemaand. ZKC speelde in deze fase gewoon goed en was de machine goed op stoom. De wedstrijd was gespeeld. ZKC had een comfortabele voorsprong opgebouwd van 8 punten: 10-18 Erwin was imiddels voor Evert weer in het veld gekomen wie op diens beurt de positie van Remko had ingenomen. Hoewel ZKC’19 de wedstrijd in handen had en souverein uit had kunnen spelen zorgden foutjes in de defensie dat de laatste 3 doelpunten de thuisploeg ten deel vielen en de eindstand werd bepaald op 14-21. Een gedegen overwinning vooral door 1 goede helft. ZKC’19 3 ligt nog steeds op koers voor de dubbel dit jaar en na vandaag zijn ze niet alleen de best verdedigende koploper maar ook de meest scorende. Het is nu gewoon zaak om het resterende deel van deze competitie gefocust te blijven. Dit begint al volgende wedstrijd, 13 mei thuis tegen Wêz Handich/DOW 2, waarin de uitwedstrijd het enige verlies van deze veldcompetitie werd geleden. Graag zien we onze trouwe supportersschare tegen die tijd weer bij ons aan de lijnen.