Na 6 kampioenschappen dit zaalseizoen voor ZKC'19 kon ons eerste zich daar afgelopen zondag nog bijvoegen. Met 1 punt voorsprong op concurrent Rodenburg moest ZKC'19 in de laatste wedstrijd tegen Kinea het kampioenschap binnenhalen. Vooraf was duidelijk dat dit niet eenvoudig zou zijn: Kinea had Rodenburg in Heerenveen verslagen. Daarmee had die club ZKC'19 een bijzonder goede dienst bewezen, maar Kinea wilde deze stunt graag nog herhalen door ook de Zuidwoldigers met lege handen naar huis te sturen.

Een dubbeldekker en tientallen auto's met rood-zwarte supporters wilde dit niet laten gebeuren: zij waren bereid om ZKC'19 1 naar de winst te schreeuwen.

ZKC'19 begon de wedstrijd gespannen. Een tweetal strafworpen werden gemist en dat maakte dat de wedstrijd tot 2-2 gelijk op ging. Daarna liep ZKC'19 uit naar 2-5. Die eerste belangrijke voorsprong had ZKC'19 zeker ook te danken aan de rebounders Dion Scholing en Nick ten Kate. Beide waren toen en ook in het verdere verloop van de wedstrijd uitzonderlijk scherp en geconcentreerd bezig. Daarbij was Maikel Vos voor de verdediging van Kinea deze middag niet te stoppen.

Kinea kwam weer terug tot 3-5 en 4-6 en dat verschil bleef de gehele eerste helft min of meer in stand. De supporters hoopten op momenten dat ZKC drie punten voorsprong nam dat de voorsprong verder uitgebouwd zou worden, maar een paar minuten later had Kinea het verschil weer teruggebracht tot 1 punt. Vlak voor rust scoorde ZKC 9-12 en kon met deze 3 punten voorsprong rusten.

De tweede helft verliep vergelijkbaar. ZKC bleef op voorsprong maar die bleef elastisch: een uitlooppoging van ZKC van 4 punten was even later weer teruggebracht tot 1 punt. ZKC liep vervolgens  weer uit en vervolgens kwam Kinea weer terug. Rots in de branding was toen Anouk Spijker die de hele wedstrijd zowel aanvallend als verdedigend haar tegenstandster overvleugelde.

Vijf minuten voor tijd kwam ZKC'19 weer 3 punten voor (17-20) en de supporters begonnen opgelucht adem te halen. Het kampioenschap was binnen handbereik. Nog even leek Kinea terug te komen, maar het laatste doelpunt van Kinea viel in de laatste minuut en kon ZKC niet echt meer verontrusten: ZKC'19 1 kampioen en speelt volgend jaar in de 1ste klas.

Doelpuntenmakers Maikel Vos 8x, Kristian Krikken 3x, Lotte van Middelaar 3x, Nick ten Kate  2x, Anouk Spijker 2x en Marlieke Krikken 2x