ZKC’19 3 wint inhaalwedstrijd tegen SIOS (W) 2: 15-13 (rust 8-4)

Zuidwolde: zondag 4 maart speelde de kampioen tegen SIOS (W) 2, de uitwedstrijd werd gewonnen met 11-23. Deze uitslag mocht zeker geen garantie geven op een makkelijke overwinning, want voor de ploeg uit Wolvega stond er zeker wat op het spel. SIOS (W) strijdt nog tegen degradatie en bij winst zouden ze dan gelijk komen met Olympia. Het zou dan ook een leuke wedstrijd kunnen worden, want de Zuidwoldigers willen laten zien waarom zij kampioen zijn geworden en ook deze wedstrijd willen ze winnen.

De coaching werd verzorgd door Remko Wemmenhove. Vanwege de voorjaarsvakantie stonden er drie junioren in de basis, de volgende spelers betraden het veld: Carel Funke, Hessel Kruit, Rosalie van Egten en Dominique Traanman startten in de aanval en de verdediging bestond uit Erwin Venema, Tom Rijstenberg, Bianca van Elp en Elske Oord.

ZKC’19 begon niet scherp aan de wedstrijd en dat resulteerde in een gemiste strafworp en een 0-1 achterstand. Maar Hessel Kruit, spelend in de junioren zorgde voor de 1-1 door middel van een vrije bal. Daarna wist ZKC de korf tweemaal achter elkaar te vinden de 2-1 kwam op naam van Tom Rijstenberg, ook uitkomend in de junioren werd mooi vrij gespeeld achter de korf en de 3-1 kwam ook op naam van Tom Rijstenberg te staan. SIOS (W) wist door middel van een doorloopbal weer terug te komen naar 3-2, maar daar had ZKC meteen antwoord op. Het was Dominique Traanman die weer voor twee verschil zorgde 4-2, Elske Oord, ook spelend in de junioren werd mooi vrij gespeeld en scoorde de 5-2 en het derde doelpunt op rij werd gescoord door Tom Rijstenberg, hij verzilverde de meegekregen strafworp van Bianca van Elp 6-2.

Beide ploegen scoorden nog tweemaal tot de rust, de twee doelpunten van ZKC kwam op naam van Bianca van Elp.  Beide ploegen gingen rusten met een stand van 8-4.

Coach Remko Wemmenhove was best tevreden, maar had nog wel een aantal punten voor in de tweede helft. Verdedigend moesten ze scherp zijn rondom de korf. De junioren Hessel Kruit en Tom Rijstenberg maakten het hun tegenstander verdedigend erg lastig, door goed steunend werk van de dames. Aanvallend moest het veld kleiner gemaakt worden, de bal laten gaan, slim lopen en speel je vrij in het achterveld. Met deze tips moest er meer beleving komen en laten zien waarom wij de kampioen zijn.

ZKC kwam scherp uit de kleedkamer en scoorde meteen tweemaal, de 9-4 kwam op naam van Carel Funke (strafworp) en Rosalie van Egten tekende voor de 10-4. Daarna stopte ZKC met scoren en brak er een slechte fase aan. SIOS (W) wist viermaal op rij te scoren en bracht daarmee de spanning terug en zette de stand op 10-8. Het was Elske Oord die een belangrijke doelpunt scoorde en bracht de stand weer naar drie verschil 11-8. Nadat SIOS (W) de 11-9 scoorde, werd er aan de kant van ZKC gewisseld. In het ene vak werd Mark Kleine binnen de lijnen gebracht voor Erwin Venema, voor meer rebound en in het andere vak viel Dominique Traanman uit (elleboog blessure) en zij werd vervangen door Liza Zuidema.

Laatst genoemde werd erg belangrijk voor de Zuidwoldigers in de slotfase. Liza Zuidema liet meteen van zich horen en scoorde tweemaal achter elkaar en bracht de stand op 13-9. Kort daarna wist ook Tom Rijstenberg de korf te vinden, 14-9. Voor SIOS (W) brak er weer een goede reeks aan zij wisten in de slotfase van de wedstrijd nog vier keer de korf te raken en aan de kant van ZKC was het Liza die nog eenmaal wist te scoren. De goed fluitende Bert Blaauw fluite bij een stand van 15-13 af.

Het was niet altijd een even goede wedstrijd, maar de winst is in Zuidwolde gebleven. Coach Remko Wemmenhove prees de junioren voor hun goede wedstrijd. Het team mag nog een keer aantreden in de zaal en dat gaat volgende week zondag gebeuren in een uitwedstrijd tegen TFS 2.