ZKC’19 behoudt koppositie en kan zich opmaken voor kampioenswedstrijd

Afgelopen zaterdagavond trad de K.J. van Dijk-formatie, die een week daarvoor in een spectaculair duel wist te winnen van concurrent Rodenburg, aan tegen het Friese Harich. De Friezen, die met een vierde plek niks te winnen of te verliezen hadden, speelden een cruciale rol in de strijd om het kampioenschap tussen Rodenburg en ZKC’19. Hierom begonnen ze ook scherp aan de wedstrijd tegen de Zuidwoldigers: de koploper verslaan was hun doel.

Gedurende de hele eerste helft werd er geen gat van twee doelpunten weggegeven. Tot een stand van 5-4 was de voorsprong telkens in handen van ZKC’19 en achtervolgde Harich, vanaf dat moment wisten de Friezen het spelbeeld om te keren door de voorsprong te pakken. Commentaar op de scheidsrechter en gebrek aan scherpte in de afronding zorgde ervoor dat de Zuidwoldigers hun normale niveau niet konden bereiken in de eerste helft. Er werd gerust met een stand van 12-13 in het voordeel van Harich.

In de rust liet trainer/coach Bert de Jong zijn ploeg weten dat Rodenburg had gewonnen van DTG. Dit veranderde niks voor ZKC’19: er moest nog steeds gewonnen worden om de grootste kans te maken op het kampioenschap. Verder werden er nog tactische plannen besproken om ervoor te zorgen dat in de tweede helft het gebruikelijke niveau weer gehaald kon worden.

Dit betaalde zich niet meteen uit. Integendeel, Harich wist voor het eerst in de wedstrijd de voorsprong te vergroten naar twee doelpunten. Dit leidde een scherpe tweede helft van ZKC’19 in. Nick ten Kate en Maikel Vos trokken de stand gelijk en daarna wisten de Zuidwoldigers de voorsprong weer te pakken. Door doelpunten van Marlieke Krikken, die een ijzersterke tweede helft speelde, en wederom Maikel Vos kon ZKC’19 een gat van drie slaan: 20-17. Even leek er wat lucht te zijn aan de kant van de thuisploeg, maar dit bleek niet zo te zijn toen Harich drie keer op rij wist te scoren: 20-20 met nog 5 minuten te spelen.

Door twee belangrijke afstandsschoten van Marlieke Krikken begon de slotfase van deze belangrijke wedstrijd. De taak van ZKC’19: zo lang mogelijk aanvallen en slim spelen om zo de winst binnen te halen. Nick ten Kate strafte in de laatste minuut het achterverdedigen van Harich af om de stand op 23-20 te zetten. Na een aantal spannende slotminuten floot de scheidsrechter de wedstrijd af met 23-21 op het scorebord.

Omdat Rodenburg en ZKC’19 beide wisten te winnen zal de competitie pas in de laatste speelronde beslist worden. ZKC’19 zal in een uitwedstrijd aantreden tegen Kinea: een jonge ploeg die met scherp schiet en die het de Zuidwoldigers al eerder erg moeilijk heeft gemaakt.

Als het vlaggenschip van de selectie van ZKC’19 op 11 maart weet te winnen van Kinea betekent dit dat het 1e, het 2e en het 3e allen kampioen zijn. Om dit te laten gebeuren is alle support van harte welkom. De wedstrijd zal om 14:30 gespeeld worden in Heerenveen.