ZKC’19 3 is kampioen na winst op LDODK 4: promotie naar de reserve 2 e klasse een feit

Zuidwolde (Dr.) – Zondag 18 februari speelde koploper ZKC’19 3 haar kampioenswedstrijd. Tegenstander was hekkensluiter LDODK/Rinsma Modeplein 4 uit Gorredijk. Op voorhand was ZKC’19 gewaarschuwd, want de wedstrijd in Friesland werd ternauwernood in de laatste minuut gewonnen: 11-12. De boodschap was dus duidelijk: Vandaag scherp spelen om zo de felbegeerde promotie naar de reserve 2e klasse te pakken.

Het eerste aanvalsvak bestond uit Linda Venemann, Janice Rijstenberg, Carel Funke en Remko Wemmenhove. Als verdedigers startten Bianca van Elp, Janita Krikken, Mark Kleine en Guchard Rumpt. Op de bank: Evert Krikken (coach), Erwin Venema, Hessel Kruit, Rosalie van Egten, Dominique Traanman en Liza Zuidema.

Onder leiding van de goed leidende arbiter Tiemersma (Heerenveen) nam ZKC’19 een 2-0 voorsprong (doorbraak Carel Funke en een vrije bal van Linda Venemann). Het Derde speelde in deze fase nog niet echt als een kampioensploeg. Het spel en de acties waren niet flitsend genoeg. LDODK 4, vechtend voor haar laatste kans op lijfsbehoud, bleef tot 4-3 hopen op een positief resultaat. Mark Kleine en Janice Rijstenberg schoten raak voor ZKC’19 3.

Hierna begon het spel te lopen en de doelpunten begonnen te vallen. Van 4-3 denderde de kampioensploeg in 1 rush door naar 12-3 vlak voor rust. De wedstrijd was beslist. De ZKC-goals kwamen uit handen van: Carel Funke (3 puntgave doorbraken), Janice Rijstenberg, Janita Krikken, Guchard Rumpt (tweemaal) en Bianca van Elp. RUSTSTAND: 12-4.

In de rust probeerde Evert Krikken de ploeg op te zwepen om de score in de 2 e helft verder te verhogen. Met een sterk achterverdedigend LDODK werd de 2e helft een formaliteit. ZKC’19 had voldoende kansen, maar ontbeerde de echte scherpte om richting 25 goals te komen. Direct na rust kwam de stand op 14-4 (Janice Rijstenberg en Remko Wemmenhove). Een zuivere dame van LDODK prikte hun 5e en 6e goal binnen. Na 14-6 was het via Guchard Rumpt, Linda Venemann en Remko Wemmenhove weer ZKC-time: 17-6.

Vele wissels kwamen daarna in het veld: Hessel Kruit (uit de A1), Dominique Traanman, Rosalie van Egten en Erwin Venema. Met veel publiek op de tribune (want na het 3e speelde ook ZKC’19 2 haar kampioenswedstrijd) wilde ZKC’19 nog van alles. Uiteindelijk kwam de eindstand uit op 21-7. Guchard Rumpt, tweemaal Linda Venemann en Mark Kleine bleken de schutters in de slotfase.

Na het eindsignaal van de scheidsrechter ontstond een klein feestje op de speelvloer. Want het door de vereniging gestelde doel (Promotie voor ZKC’19 3 naar de reserve 2e klasse) is gehaald. Het bestuur reikte fraaie bloemen uit en kampioensfoto’s werden gemaakt. Het bleef nog een poos onrustig in de Sportkantine van Zuidwolde. Zeker toen ook ZKC 2 kampioen werd en promoveerde naar de reserve 1e klasse. Kortom: een topweekend voor ZKC’19.

Kampioen ZKC’19 3 moet nog twee zaalwedstrijden spelen (inhalen tegen SIOS 2, datum nog onbekend en op 11 maart uit naar TFS 2).