ZKC'19 3 zet grote stap richting kampioenschap

Zondag 11 februari stonden er twee belangrijke wedstrijden op het programma in Leek. Zowel ZKC 3 als ZKC 1 maakten zich op voor een clash met Rodenburg. Ook de Leeksters maakten nog kans op het kampioenschap. Het derde had zich vooraf goed ingesteld op Rodenburg 2 en had er zin in. Gezonde spanning was zichtbaar, en dat mag ook in dit soort wedstrijden.

In de aanval startten Remko, Carel, Linda en Rosalie. Het andere vak bestond uit Mark, Bart-Jan, Liza en Dominique. Na een korte fase van aftasten was het Rodenburg die uit een vrije bal de score opende. Vrij snel daarna was het Linda die van afstand voor de 1-1 zorgde. Daarna kwam Rodenburg op stoom en liet zien waarom het de nummer 2 van de ranglijst was. Met veel energie en gretigheid troefden zij ZKC af. Met name de afvallende ballen kwamen te vaak in bezit van de tegenstander. De tussensprint resulteerde in een 5-1 tussenstand. Voorafgaand aan de wedstrijd had ZKC al gesproken over een scenario als deze, dus de neuzen bleven gewoon in de goede richting staan, en met vertrouwen werd de inhaalrace ingezet. Hierbij werden we gesteund door het met de bus meegereisde publiek.

Mark doorbrak de impasse door van afstand de 5-2 aan te tekenen, waarna Dominique uit een vrije bal voor 5-3 zorgde. Vanaf dat moment bleef het verschil twee punten tot de stand 8-6 (doelpunten van Carel, Bart-Jan en Linda). Daarna kantelde de wedstrijd enigszins. Met drie treffers op rij werd de achterstand omgebogen in een 8-9 voorsprong (Bart-Jan 2x en Remko). Even leek het er op dat er voor rust nog een groot verschil zou ontstaan in het voordeel van de Zuidwoldigers. Deze was het echter Rodenburg dat de rug rechtte. Onder zware druk wist één van de Rodenburg-heren twee keer van afstand te scoren. ZKC zette daar een tegentreffer van Bart-Jan tegenover, maar het slotakkoord was voor Rodenburg dat met een 11-10 voorsprong ging rusten.

Tijdens de rust werd er rustig gesproken over het verloop van de eerste helft en werden er een aantal accenten gelegd. Vertrouwen was er bij iedereen in een goede afloop. Linda en Liza zorgden er beide van afstand voor dat de achterstand werd omgebogen in een 11-12 voorsprong. Rodenburg haakte aan door dichtbij de korf de 12-12 aan te tekenen. Het publiek ging er eens even goed voor zitten en het Zuidwoldiger deel liet dat gepaard gaan met tromgeroffel en gezang. Die strijd had ZKC al gewonnen: het beste publiek! Na de 13-12 zette Remko Wemmenhove zijn tegenstander volledig op het verkeerde been en liet hem in het bos achter: van afstand scoorde hij de 13-13. Nadat Dominique bij een vrije bal ondersteboven werd gelopen, scoorde Mark van 2 1/2 meter de 13-14 en na een goede actie van Bart-Jan was het wederom Mark die voor een 2-puntsvoorspong zorgde: 13-15. Uit deze voorspong putte Linda vertrouwen en ze pegelde van afstand de 13-16 er in. Na de 14-16 trok Rodenburg de grote wissel-trucendoos open. Één dame (oud-eerste speelster) werd in iedere aanval weer ingebracht om de Leeksters weer naast ZKC te brengen. Het spel werd hierdoor behoorlijk voorspelbaar, maar ze had wel succes. Uit een doorbraak werd het 15-16. De spanning was om te snijden, want de belangen waren groot. Slim opstellen bij de rebound leverde Mark een strafworp op die hij zelf benutte, waardoor het verschil weer 2 werd in het voordeel van ZKC (15-17). De Rodenburg-dame werd weer in het aanvalsvak geposteerd en forceerde uit een doorbraak een strafworp, die werd verzilverd: 16-17. Uit een goed verzorgde aanval, waarin Rosalie sterk acteerde onder de korf, maakte Remko de 16-18. Deze voorsprong werd niet meer uit handen gegeven.

Met Mark op de rebound werd de wedstrijd soeverein uitgespeeld en na het fluitsignaal van de zeer goed leidende scheidsrechter Schuitema (van OWK) werd de overwinning gevierd. Volgende week zondag kan ZKC 3 thuis tegen LDODK kampioen worden. We zijn echter gewaarschuwd, want de uitwedstrijd werd pas in de laatste minuut beslist (11-12 winst). Ook volgende week kunnen we de steun van het publiek dus zeer goed gebruiken!