Op zaterdagavond trad het vlaggenschip van ZKC’19, dat op de tweede plek stond met twee punten minder dan de nummer één, aan tegen het Friese DTG, dat derde op de ranglijst stond. De eerste krachtmeting tussen de twee teams, tevens de eerste zaalwedstrijd van het seizoen, werd in Zuidwolde gewonnen door ZKC’19 met 23-18.

In tegenstelling tot de Zuidwoldigers begonnen de Friezen de wedstrijd fel en fysiek. Hiervoor was voorafgaand aan de wedstrijd al gewaarschuwd door trainer/coach Bert de Jong, maar desondanks leek ZKC’19 het niet te kunnen opbrengen om voor elke bal te vechten. Toch resulteerde dit voor DTG niet in een voorsprong. Doordat ZKC’19 in het begin van de wedstrijd wél scherper was in het afmaken van de kansen stond er al gauw 0-3 op het scorebord door doelpunten van Lina Ijmker, Maikel Vos en Kristian Krikken.

Na de goede start van de uitploeg ging het gelijk op. Tot vlak voor rust wist ZKC’19 telkens een voorsprong van twee doelpunten te behouden. Toch wist DTG uiteindelijk met een gelijkspel thee te gaan drinken: 11-11.

In de rust wees Bert de Jong zijn team op het feit dat ze laks aan het spelen waren en bij lange na niet de felheid lieten zien die er vorige week wel was. Dit moest veranderen, omdat een werkwedstrijd tegen de derde plek niet gewonnen kon worden op halve kracht.

Toch mochten deze motiverende woorden niet baten: met twee afstandsschoten wisten de Friezen de eerste voorsprong van de wedstrijd te behalen, 13-11. Het spel van ZKC’19 werd chaotischer en kansen werden niet afgemaakt. DTG wist door doelpunten tegen Kristian Krikken en Frank Liebe, die het veld had betreden voor de zieke Maikel Vos, de voorsprong uit te bouwen naar drie doelpunten: 16-13. Dit werd in korte tijd rechtgetrokken door drie snelle treffers van de Zuidwoldigers, waardoor de stand voor het eerst sinds de rust weer gelijk was.

De Friezen voelden dat er wat te halen viel tegen ZKC’19. Het publiek ging achter DTG staan en vierde elk doelpunt uitbundig. Dit gejuich, gecombineerd met doelpunten die om en om vielen, creëerde een spanning in de zaal die tekenend was voor de slotfase. Bij een stand van 19-19 was het nog steeds niet beslist en het leek erop dat dit ook niet snel zou gaan gebeuren. In de laatste twee minuten wist Kristian Krikken twee afstandsschoten te scoren die zorgden voor een 19-21 stand met nog 1:03 te spelen. Het leek erop dat ZKC’19 er met de winst vandoor zou gaan na deze uiterst spannende wedstrijd. De enige taak die de rood-zwarten nog hadden was om 1:03 uit te spelen zonder twee doelpunten tegen te krijgen; een taak die over het algemeen niet moeilijk hoort te zijn.

Toch wist DTG direct na de 19-21 een strafworp te forceren die werd benut. Het balbezit was, met nog 40 seconden te spelen, voor de Zuidwoldigers. Dit balbezit duurde door verkeerde keuzes nog geen 10 seconden, wat de Friezen nog één kans gaf om een verdiend punt te behalen. Een vrije bal werd eruit gesleept die niet werd gescoord. In het reboundduel wat hieruit voortkwam besloot de scheidsrechter in de laatste seconde een enigszins dubieuze strafworp te geven. Deze werd benut, waardoor de scheidsrechter vrijwel direct daarna de wedstrijd affloot met een 21-21 eindstand. Gezien de hele wedstrijd is een gelijkspel een terechte uitslag, maar met beter uitspelen van de laatste minuut was de winst naar ZKC’19 gegaan.

Volgende week staat voor de Zuidwoldigers een thuiswedstrijd tegen de hekkensluiter, Club Brothers uit Groningen, op het programma. Winst is nodig om het gat met de nummer één, Rodenburg, niet dermate groot te laten worden dat het kampioenschap vrijwel onmogelijk wordt. De wedstrijd zal gespeeld worden om 14:30.