Koploper ZKC’19 3 zet concurrent DTG 2 op zijspoor

Zuidwoldigers met goede tactiek de betere ploeg in het Friese Balk

Balk - Diep in Friesland, vlakbij Sloten, moest ZKC’19 3 zaterdagavond 13 januari 2018 in Balk spelen tegen de nummer 2 van de ranglijst DTG 2. Zij komen uit Wijckel, waar we ook nog doorheen toerden. Vorige week deed ‘Het Derde’ zeer goede zaken door thuis te winnen van TFS 2, dat ook tot de kopgroep behoorde. Er is dus voorlopig 1 concurrent minder, maar nu moesten we datzelfde proberen te doen tegen DTG 2. DTG was uitgerekend de ploeg waar we de allereerste zaalwedstrijd wel erg zuur van verloren. Daarna
was er louter winst (6 wedstrijden op rij) voor ZKC 3. Zo voldoen we nog steeds aan het door de Technische Commissie gestelde verenigingsdoel: promotie naar de reserve 2 e klasse.

We gingen zaterdagavond derhalve op jacht naar een versteviging van de koppositie in de reserve 3 e klasse A. Met een wat gehavende ploeg (Evert Krikken, Linda Venemann, Dominique Traanman en Bianca van Elp ontbraken om verschillende redenen) reisden we af naar Balk en mochten kennismaken met de sterk verbeterde wegontsluiting rondom Joure. Goed werk daar ;-)

‘Good old’ Guchard Rumpt completeerde de ploeg en stond in de basis, omdat Erwin Venema de hele week niet fit was. Erwin trad op als coach en deed dat met verve (‘hij sloot immers af met winst!’). In de 1e aanval stonden Rosalie Van Egten, Janice Rijstenberg, Carel Funke en Remko Wemmenhove. Mark Kleine, Guchard Rumpt, Liza Zuidema en Janita Krikken vormden het andere vak.

Tot 3-3 ging het gelijk op. Daarna liet Janita Krikken zich aanvallend gelden. Zij wist ZKC met twee fraaie afstandschoten naar 3-5 te brengen. Het vak Kleine-Rumpt- Zuidema-Krikken speelde een sterke wedstrijd. Het kon bogen op 2 goed reboundende mannen en 2 scherp afrondende vrouwen. Het andere vak met Funke-Wemmenhove- Van Egten-Rijstenberg had aanvankelijk meer moeite om in het ritme te komen, omdat de aangeefpositie soms lastig in te nemen was. Uiteindelijk ging het beter, toen Carel
Funke van afstand steeds trefzekerder werd. Op 5-6 liep ZKC’19 door goals van Guus Rumpt en Carel Funke uit naar 5-8. Nog 1 keer haakte het fysieke DTG aan (6-8). Vlak voor rust werd de marge verruimd naar vier punten verschil in Drents voordeel. Twee fraaie doorbraken van Janita Krikken, perfect ondersteund door haar vakgenoten, zorgden voor 6-10. Ruststand: 7-11.

Goede tactiek
In de eerste (verloren) zaalwedstrijd werden we nogal verrast door het snelle spel van DTG 2. Met het accent op achterverdedigen konden we vandaag de angel uit hun spel halen. Het bleek vandaag de goede tactiek. In de rust benadrukte coach Erwin Venema dat het nog niet gespeeld was en dat we zeker moesten doorgaan
met lange aanvallen spelen, rustig opbouwen en de juiste kansen nemen met een goede rebound. ZKC’19 3 kwam scherp uit de kleedkamers. Van 7-11 liepen we direct uit naar een zespuntsmarge: 7-13. DTG 2 wist in de 2e helft wat slimmer om te gaan met de Zuidwoldiger verdedigingstactiek. Toch kwam de overwinning geen moment in gevaar.
Na 9-15 kwamen de Friezen terug tot 11-15, waarna Mark Kleine scherp bleek in de afronding (tweemaal een uitstapbal): 11-17. Waar Janita Krikken in de 1e helft ‘hot’ was, zo nam Liza Zuidema dat goed over in de 2e helft. ZKC 3 ging van 13-17 met vijf treffers op rij naar 13-22 (afstander van de ingevallen Manouk Kuiper, Guus Rumpt, tweemaal Liza Zuidema en een fraaie treffer van Rosalie van Egten). ZKC speelde erg geduldig in de 2e helft, mooie lange aanvallen gecombineerd met een goed georganiseerde defensie.
De buit was binnen! DTG 2 probeerde met wat fysieke acties nog wat te doen. Wij geloofden het wel. Eindstand: 15-22.

Een blij ZKC 3 en een goed resultaat wederom tegen een directe concurrent. A.s. Zondag 21 januari spelen we om 13.00 uur thuis, tegen Club Brothers 2 (Groningen). Een goede korfballende ploeg, dus moeten we ook weer volop aan de bak om de koppositie te behouden c.q. te versterken.
Tot zondag! Groet van ZKC 3