ZKC’19 wint nipt van Harich

Op zaterdagavond betrad het vlaggenschip van ZKC’19 in het Friese Balk aan tegen Harich: een onbekende tegenstander die met wisselende resultaten in de middenmoot stond. Bekend was dat deze ploeg, zoals meerdere Friese clubs, fysiek zijn en tot het uiterste gaan om de wedstrijd te winnen.

Gedurende de eerste periode van de eerste helft gingen beide teams gelijk op. Lina IJmker, die de geblesseerde Lotte van Middelaar verving, opende de score met een afstandsschot, direct gevolgd door de gelijkmaker van Harich. In het andere vak wist Anouk Spijker, spelend op de plek van Marlies Berghuis, ook de korf te vinden: 1-3. Tot een stand van 5-7 kon ZKC’19 het gat niet vergroten naar drie doelpunten. Dit lukte uiteindelijk door een doelpunt van afstand van Jolein Ubels. Tot aan rust werd het verschil niet kleiner dan twee doelpunten en waren de Zuidwoldigers de bovenliggende partij, mede door sterk verdedigen en rebounden. Maikel Vos bepaalde de ruststand op 9-13 met een strafworp.

In de rust werd door trainer/coach Bert de Jong verteld dat dit het moment was om te laten zien wat zijn ploeg in huis heeft en dat het mogelijk was om in de tweede helft het verschil te vergroten. Met dit doel ging ZKC’19 de tweede helft in.

Een aantal minuten werden gespeeld in de tweede helft, totdat de scheids abrupt affloot met nog 26 minuten op de klok: hij had een blessure opgelopen. Hij besloot niet verder te gaan met de wedstrijd en er moest een alternatief worden gevonden. De scheidsrechter die het tweede van Harich floot stond onder de douche en werd gevraagd of hij de wedstrijd wilde overnemen. Gelukkig ging hij hiermee akkoord en na een periode van 15 minuten, waarin beide teams warm bleven door in te schieten, kon de wedstrijd hervat worden.

Na deze vreemde periode bleek dat ZKC’19 hier meer last van had gehad dan Harich. De Friezen begonnen nog harder te werken en schoten met scherp, waardoor het gat kleiner werd: 16-17. Het geloof kwam terug bij Harich en ZKC’19 voelde dat er iets moest gebeuren om de wedstrijd te blijven domineren. Frank Liebe verving Dion Scholing die aangaf last te hebben van zijn knie en Maarten Gubler betrad het veld voor Nick ten Kate om verdedigend sterker te staan tegen een scherpschutter van Harich. Ook werd Lina IJmker nog vervangen door Lotte van Middelaar, die de laatste minuten moest spelen om de aanval een impuls te geven.

Dit resulteerde niet gelijk in beter spel. Integendeel: Harich kwam terug tot 18-18. Er was meer geloof en vuur bij de Friezen en dit was aan alles af te merken: duels werden feller aangegaan en het schotpercentage was hoger. Gelukkig voor ZKC’19 wist Maikel Vos, die na een aantal weken minder in vorm was, alle frustratie eruit te schieten door twee belangrijke doelpunten van afstand te maken, zoals we hem kennen: 18-20. Dit gat van twee was net genoeg om de wedstrijd winnend af te sluiten. Harich scoorde nog twee velddoelpunten en een strafworp tegen één velddoelpunt en een strafworp van de Zuidwoldigers, waardoor de eindstand op 21-22 werd bepaald.

Over de hele wedstrijd gezien zijn de twee punten terecht meegenomen naar Zuidwolde, maar het zat er ook dik in dat Harich zich nog terug kon vechten naar een gelijkspel. De komende twee weken zullen er geen wedstrijden worden gespeeld. In het nieuwe jaar zal ZKC’19 aantreden tegen Kinea, een tegenstander die ook in de middenmoot staat en een ploeg waar niemand makkelijk van wint. De tweede helft van het zaalseizoen zal het erom gaan spannen wie het kampioenschap in de tweede klasse zal binnenslepen. Het lijkt te gaan tussen Rodenburg en ZKC’19, alhoewel DTG ook veel wedstrijden weet te winnen.

Namens ZKC’19 willen wij Stephan van Dijk van Kios Ruinerwold bedanken voor het overnemen van de wedstrijd van de geblesseerde scheidsrechter. Hij heeft de wedstrijd goed opgepakt en floot een uitstekende wedstrijd.