ZKC’19 verliest jammerlijk van mede koploper Rodenburg (22-24)

Vandaag moest ZKC’19 1 aantreden tegen mede koploper Rodenburg uit Leek. Beide ploegen hadden de vijf wedstrijden hiervoor weten te winnen en stonden op een gedeelde 1 e plek met acht punten uit vier wedstrijden. Op het veld zijn beide ploegen elkaar al een keer tegengekomen, die wedstrijd wist ZKC’19 te winnen met 20-27. Echter behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Het beloofde daarom een spannende wedstrijd te worden.

Bij ZKC’19 waren een aantal veranderingen binnen de ploeg wegens een schorsing en een blessure. Het eerste aanvalsvak van ZKC’19 bestond uit Dion Scholing, Jolein Ubels, Marlieke Krikken en Frank Liebe die de plek van de geschorste Kristian Krikken in mocht nemen. Het andere vak bestond uit Lotte van Middelaar, Nick ten Kate, Maikel Vos en Anouk Spijker die de geblesseerde Marlies Berghuis verving.

Het was meteen al duidelijk dat het vandaag geen makkelijke wedstrijd zou worden. Rodenburg wilde graag de punten mee naar huis nemen en ZKC’19 wilde graag de punten in eigen huis houden. Frank Liebe, die de strafworpen mocht nemen, verzilverde de eerst verkregen stip (1-1). Scores vielen in het eerste deel van de wedstrijd om en om tot een stand van 5-5. Daarna wist Rodenburg een gaatje te slaan van twee doelpunten 5-7. ZKC’19 kwam weer wat dichterbij middels een afstand schot van Jolein Ubels 6-7. Helaas wist ZKC’19 niet door te trekken en kwam zelfs tegen een achterstand van drie doelpunten aan te kijken 6-9. De aanvallen van het vlaggenschip van ZKC’19 werden soms wat slordig neergezet en de felheid op de bal ontbrak. Hierdoor gaven ze Rodenburg de gelegenheid om wat beter in hun spel te komen. Gelukkig wist ZKC’19 zich te herpakken en werd er door een afstand schot van Marlieke Krikken en twee vrijeballen van Lotte van Middelaar weer een gelijke stand behaald (10-10). Jammer genoeg kon ZKC’19 deze flow niet doorzetten en ging het weer gelijk op met doelpunten in beide kampen. Met een rust stand van 13-12 werden de kleedkamers opgezocht.

Trainer/coach Bert de Jong vond dat er verdedigend goede druk werd gegeven maar dat de aanvallen beter konden. Er moest meer gespeeld worden op de mensen die het op hun heupen hadden. Daarnaast moest de rebound sterker neergezet worden en de foute passes moesten er uit gehaald worden. Het gevoel heerste dat het er wel in zat vandaag en ZKC’19 ging vol vertouwen het veld weer in.

De tweede helft ging ZKC’19 vol goede moed de wedstrijd in met het idee om nu dan eindelijk het verschil te gaan maken en te behouden. Niets was echter minder waar, de hoofdmacht van ZKC’19 wist maar niet los te komen van de Rodenburgers. Elk doelpunt van de thuis ploeg werd beantwoord met een tegen doelpunt van Rodenburg. 13-13, 14-13,14- 14 tot 17-17. Opvallend was dat er in de eerste helft voornamelijk gescoord werd via afstandschoten en dat de tweede helft vooral veel strafworpen en vrijeballen werden gegeven. Dit was voornamelijk voor de thuisploeg ongunstig. Terwijl in het eerste deel van de 2e helft ZKC’19 telkens het initiatief nam was het vanaf 17-17 Rodenburg die telkens een voor touw nam. De minuten verstreken en niemand kon op dat moment nog voorspellen wie vandaag zou gaan winnen, de score bleef gelijk op lopen (21-21). Trainer/ coach Bert de Jong bracht op dat moment twee wissels in de ploeg voor hopelijk wat nieuw elan. Maarten Feenstra nam de plek in van Nick ten Kate voor wat meer reboundkracht en jong schutters talent Lina IJmker verving Anouk Spijker. Laatst genoemde liet zien wat ze waard was en wist na een achterstand van 21-22 de gelijkmaker te maken 22-22. Verdient was het geweest als op dit moment Scheidsrechter R.Moes (Pesse) de wedstrijd had kunnen affluiten. Helaas moesten er nog ongeveer 3 minuten gespeeld worden. Dit was voor ZKC’19 te lang. Rodenburg kreeg een strafworp mee en benutte deze koel 22-23. Lennart Menger werd nog in de ploeg gebracht voor Frank Liebe om nog te proberen een doelpunt te forceren. Helaas lukte dit niet en werd er, door risico’s in de verdediging om nog de bal te kunnen bemachtigen, nog een keer gescoord door Rodenburg 22-24. Met nog 1 min op de klok luktte het ZKC’19 niet meer om nog te scoren en floot scheidsrechter R.Moes af.

ZKC’19 heeft helaas deze eerste belangrijke wedstrijd niet weten te winnen. Om nog kans te maken op de titel zullen alle aankomende wedstrijden gewonnen moeten worden. Ervan uit gaande dat Rodenburg ook geen punten meer zal laten liggen. Volgende week speelt de K.J van Dijk/J.van Dijk equipe hun laatste wedstrijd van 2017 tegen Harich. Harich is een onbekende ploeg voor de Zuidwoldigers. ZKC’19 zal zich na deze nederlaag weer moeten herpakken en weer hard moeten trainen om de zure nasmaak van deze wedstrijd weg te spoelen.