De najaarscompetitie 2017-2018 van het veldseizoen is door de roodzwarte Zuidwoldiger hoofdmacht afgesloten op een 2e plaats, slecht 1 punt achter op de leider in de tussenstand. Ondanks ‘mixed- feelings’ een mooie prestatie van de jonge equipe, dit jaar voor het eerst onder de bezielende leiding van trainer/ coach Bert de Jong.

Na een gedegen voorbereiding met klinkende overwinningen en bij vlagen sprankelend spel stond de zaalcompetitie nu echt op punt van beginnen. Op deze zaterdagavond stond het eerste duel in deze reeks gepland tegen een voor ZKC’19 onbekende tegenstander. DTG (Wikel), uitkomend in de 2e klasse op het veld is ook een jong team en bezet daar momenteel de 5e plaats. Ondanks het verschil op de ranking konden hier geen voorspellingen op gedaan worden, aangezien de verschillende competities, en mocht er geen sprake zijn van onderschatting.

De wedstrijd, onder leiding van scheidsrechter J. van Dijk (AVO), kenmerkte zich de eerste helft door een scoreverloop waarin ZKC’19 de leiding nam maar waarin de friesche ploeg continu in de korte achtervolging mee kon. Tot een stand van 10-10 werd het verschil op het scorebord nooit groter dan 1 punt. Wel immers in het voordeel van de J. van Dijk equipe. Ondanks dat er veel kansen gecreeerd werden voerden slordigheden in het spel van de ‘zuudwoldigers’ de boventoon. De afronding van deze kansen, de te lichte verdedigende druk maar vooral de zorgvuldigheid in de passing waren niet van het gewenste niveau en hielden de bezoekers in de wedstrijd. Een opleving in de laatste 10 minuten van de 1e helft gaf de zo gewenste ruimte. Door even aan te zetten kon er met een comfortabele voorsprong van 5 punten gerust worden. Leuk detail is dat dit verschil door 5 verschillende spelers op het scorebord verscheen: 15-10.

Een korte speech van trainer/ coach De Jong gaf de bezoeker het gevoel dat ZKC’19 gretig was en vlot aan de 2 e helft wilde beginnen. Toch waren het de bezoekers die in deze beginfase het betere van het spel leken te hebben. De 1e 2 doelpunten vielen hen ten deel en verkleinden de marge. Ondanks dat genoemde verbeterpunten van de 1e helft enigszins waren verbeterd sloop er een zekere mate van rusteloosheid in de ploeg. Spelsystemen leken soms onduidelijk wat resulteerde in gehaast spel en niet altijd de beste keuzes. Via 15-12, 18-15 en 20-17 hield ZKC’19 echter het betere van het spel. Hiermee was de kleinste achterstand van de bezoekers ook bereikt. ZKC’19 hield de aanvallende druk
erop maar had hier nog meer door kunnen drukken. Het aantal kansen wat werd gecreeerd maar wat werd afgerond stond nog steeds niet in de juiste verhouding waardoor ZKC’19 zichzelf eigenlijk iets te kort heeft gedaan door een niet nog dikkere uitslag in de boeken te zetten. Met 21-17 was het verzet defenitief gebroken en kon de wedstrijd tot een goed eind worden gebracht. De al genoemde onzorgvuldigheden zorgden er nog wel voor dat de bal menigmaal van vak wisselde maar de overwinning kwam niet meer in gevaar. Met een eindstand van 23-18 werd de marge behouden en de 1e overwinning bijgeschreven. Er zijn punten voor verbetering maar er waren zeer zeker mooie dingen waar te nemen deze 1e wedstrijd. Een mooi begin, nog puntjes om aan te werken en de op i te zetten. In ieder geval om zo een mooi zaalseizoen tegemoet te gaan.