ZKC’19 3 wint van medekoploper TFS 2 en is ‘Herbstmeister’

Drachtstercompagnie – Zondagmiddag stond in de reserve 3e klasse B een ware kraker op het programma. Een duel tussen de koplopers. Beide ploegen hadden 10 punten verzameld uit 6 wedstrijden.  De teams komen elkaar al jaren tegen en zijn erg aan elkaar gewaagd.

ZKC’19 3 startte met Bianca van Elp, Manouk Kuiper, Mark Kleine en Evert Krikken in de eerste aanval. Liza Zuidema, Rosalie van Egten, Erwin Venema en Remko Wemmenhove vormden de eerste verdedigingslinie. Op de wisselbank: Dominique Traanman, Janice Rijstenberg en Guchard Rumpt. Afwezigen: Janita Krikken (holiday) en Carel Funke (halve marathon). Toeschouwers: Familie Kuiper.

Onder zomerse omstandigheden (en dat half oktober!) liet ZKC’19 zich direct gelden. Een superstart leidde in korte tijd tot 0-3. Allemaal afstandstreffers (Bianca van Elp, Manouk Kuiper, Remko Wemmenhove). Daarna herpakte TFS 2 zich en het Friese team speelde snelle combinaties. ZKC 3 speelde wat statischer en leunde –zeker in het vak met Mark Kleine en Evert Krikken- op een ijzersterke rebound. Na 1-3 rondde Mark Kleine een kans vakkundig af (1-4). In plaats van door te drukken begon ZKC nog statischer te spelen en TFS profiteerde: 3-4.  Vanuit de uitbal stapte Rosalie van Egten uit de rebound en zette ZKC 3 daarmee op 3-5.

Een spervuur aan schoten volgde hierna in de ZKC-aanval. Evert Krikken en Mark Kleine werkten zich in de rebound een slag in de rondte, maar de dames schoten onzuiver in deze fase. En zo gaat het in de sport. Dan vallen de doelpunten aan de andere kant. En zo kwam de ruststand uit op een magere 5-5.

HARDE NOTEN

Er werden harde noten gekraakt in de rust en interim-coach/wissel G. Rumpt noemde ‘positiviteit/vertrouwen’, ‘meer bewegen’ en ‘niet te snel de reboundpositie invullen’ als verbeterpunten. Ook werd gezegd dat we veel meer energie in het spel moesten gaan leggen om zo belangrijke punten te pakken richting een mogelijk kampioenschap.

Na 10 minuten in de 2e helft was de stand nog steeds in evenwicht: 7-7. ZKC-scores door Remko Wemmenhove (doorbraak) en Manouk Kuiper (afstand). Guchard Rumpt betrad het veld voor Erwin Venema. Een belangrijk gaatje werd via Remko Wemmenhove (strafworp Liza Zuidema) en Guchard Rumpt (uitstapbal) geslagen: 7-9. Toch bleef TFS 2 aandringen en speelde het meer en meer op de doorbraak van de gevaarlijke geroutineerde Friezinnen: 8-9. Manouk Kuiper, wederom uitstekend op dreef, maakte vanuit het achterveld 8-10. Gelijk volgde 9-10 vanaf de strafworpstip door de prima leidende scheidsrechter.

Dominique Traanman werd erin gebracht voor de hardwerkende Bianca van Elp. Met deze frisse kracht kwam er een nieuwe boost in de ZKC-ploeg.  Scores van Remko Wemmenhove (doorbraak), Dominique Traanman (afstand) en Manouk Kuiper (afstand) leidden de overwinning in: 9-13.

Het gat was geslagen en ZKC’19 3 speelde in de 2e helft vol vertrouwen. Via 11-13 werd het 11-15 door een mooie actie van Evert Krikken (strafworp benut door Mark Kleine) en een afstander van de scherp invallende Dominique Traanman. Na 12-15 waren het goals van goalgetter Guchard Rumpt (korte kans onder de korf), Dominique Traanman (afstand) en Evert Krikken (gave omdraaibal) die de eindstand bepaalden op 12-18.

De winstpunten in de knip. De titel ‘Herbstmeister’ op zak. 7 wedstrijden, 12 punten, 6 gewonnen, 1 verloren. Nu maken we ons op voor de zaalcompetitie en gaan vanaf april onze koppositie op het veld, verdedigen. Tot ziens en we zien u graag langs de lijn in de zaalcompetitie.

ZKC’19 3