Onscherp ZKC’19 leidt puntverlies tegen Vitesse (B)

Na een winstreeks van vier wedstrijden stond voor de K.J. van Dijk-formatie een wedstrijd tegen Vitesse (B) op het programma. De Beilenaren, die met twee punten uit vijf duels één-na- laatste stonden, waren op papier de mindere ploeg, maar dat weerhield ze er niet van vol voor de winst te strijden.

ZKC’19 wist driemaal te scoren voordat het eerste doelpunt van Vitesse viel. Deze snelle voorsprong werd echter niet uitgebouwd: Vitesse kon door middel van zuivere afstandsschoten en een strafworp langszij te komen: 4-4. Marlieke en Kristian Krikken beantwoordden dit met een uitbouw van de score naar 6-4. Dit was tevens de laatste voorsprong van de Zuidwoldigers.

Een periode die gekenmerkt werd door matig verdedigen van ZKC’19 en loepzuiver schieten van Vitesse volgde: de Beilenaren wisten met een reeks van zes doelpunten de stand op 6-10 te brengen. Nadat Kristian Krikken vervolgens één doelpunt wist te maken voor ZKC’19 (7-10), was Vitesse weer de ploeg die scoorde: 7-11, 7-12, 7-13, 7-14. Tot de rust bleef het gat zeven doelpunten, de ruststand was 11-18 in het voordeel van de ploeg uit Beilen.

In de rust probeerde trainer/coach Bert de Jong zijn ploeg erin te laten geloven dat de wedstrijd nog niet verloren was. Dit resulteerde in een scherpere start van ZKC’19 in de tweede helft. Meer ballen werden onderschept en het verschil kon worden verkleind naar vier doelpunten: 16-20. Toch bleef het aanvalsspel van Vitesse te stoppen. Dit is niet nieuw voor de Zuidwoldigers. Vaak krijgt de ploeg te veel doelpunten tegen, waardoor de wedstrijd vaak onnodig spannend wordt. Omdat er ook veel gescoord wordt kan dit vaak opgevangen worden, maar in de wedstrijd tegen Vitesse werd er niet genoeg gescoord. Meerdere malen kreeg ZKC’19 de kans om aansluiting te vinden, maar de roodzwarten waren niet scherp in de afronding waardoor Vitesse steeds een gat van 6 doelpunten hield.

ZKC’19 moet nu de knop om zetten en vol goede moed kijken naar volgende week. Ze spelen dan de laatste veldwedstrijd tegen Kinea 1 uit De Knipe. Na die wedstrijd zullen ze de zaal weer ingaan.