Zuidwolde: Een zonovergoten zondagmorgen 28 mei 2017. Het beste team van ZKC’19 staat op punt om de laatste competitiewedstijd 2016-2017 aan te vangen  tegen TFS 2  (Drachtstercompagnie). TFS 2 bezet de 6e plaats in de reserve 2e klasse maar wordt absoluut niet onderschat door de roodzwarte ervaringsequipe uit Zuidwolde. De uitwedstrijd werd uiteindelijk beslecht met een 18-23 overwinning voor ZKC’19 maar gemakkelijk ging het niet. Kenmerkend aan de Friese bezoekers van vandaag is, naast het makkelijk scorend vermogen, dat zolang er hoop gloort aan de horizon op punten  er nooit opgegeven wordt. Taak dus aan de gelegenheidscoach E. Krikken om de manschappen bij voorbaat op scherp te stellen. De wedstrijd zou verdedigend beslist moeten worden.

Aangezien De Wâlden 4 zaterdag tegen AVO 3 een steek had laten vallen konden de roodzwarten op gelijke hoogte komen en zo een gedeelde 1e plaats opeisen in deze competitieve klasse. Het kampioenschap was vergeven op onderling resultaat maar dat maakte de strijdlust er niet minder om.

ZKC’19 3 nam de leiding in het scoreverloop. De 1e aanval met Liza, Janita, Remko en Erwin begon voortvarend. Via 1-0, 4-2 en 6-3 voldeed ZKC aan de verwachtingen. Ondanks dat ZKC’19 over meerdere schijven wist te scoren was het vooral Karin die een ware plaag voor haar directe tegenstander bleek te zijn. In haar laatste wedstrijd wist ze 7 maal doeltreffend te zijn. Maar goed ook want de verdiende stippen werden door de, normaliter redelijk zekere afronders, vandaag schromelijk gemist. Ondanks dat de aanvalsopzetten als vanouds waren kon met name in de afronding gezocht worden naar dat kleine beetje scherpte meer. ZKC was absoluut de bovenliggende partij maar wist de rust te bereiken met ‘maar’ 4 punten voorsprong.

In de rust waren er duidelijke woorden. Vooral verdedigend klopte de zaak maar aanvallend kon de boel iets scherper.

De bewuste 1e 10 minuten in de 2e helft bleken wederom de achilleshiel van de Zuidwoldigers. Niet scherp in de aanvalsopzet bracht TFS in de gelegenheid het gat te dichten. Ondanks dat de 1e verdediging met Karin, Bianca, Edward en Mark de druk er goed op hadden, wist TFS terug in de  wedstrijd te komen, 13-12. Goed uitsteunen van de dames, en een uitstekend gaten trekkende Bianca, zorgden ervoor dat TFS nooit echt de aansluiting kon vinden. Inmiddels waren Guus en Siska in het veld gekomen voor meer elan en laatstgenoemde betaalde dit gelijk uit. Ondanks dat ZKC de touwtjes in handen had was de eindfase van de wedstrijd rommelig. Uitspelen blijft een moeilijk gegeven en foutieve passes en keuzes was ons deel. In de eindfase mocht Rosalie het moment van Karin luister bij zetten om haar de oh zo verdiende publiekswissel te geven. ZKC hield het overzicht en hoofd koel waardoor de scheidsrechter bij een stand van 17-15 af kon fluiten. Een terechte overwinning en daarbij behorende afsluiting van het seizoen tot gevolg.

ZKC’19 3 feliciteert De Wâlden 4 met hun kampioenschap. Daarnaast de supporters voor hun bijdrage in de deze super prestatie van ‘het beste team van ZKC’19’. We hopen weer op jullie steun in het volgende seizoen.