ZKC 3 blijft in achtervolging op koploper de Walden

(Kijk voor video's van 4 doelpunten op onze homepage)

In een zonovergoten Nijeveen stond de wedstrijd tegen Dos'46 4 op het programma. De belangen zijn iedere wedstrijd groot voor het 3e. Er is een achterstand van twee punten op koploper de Wâlden en zij wisten hun wedstrijd een dag eerder al overtuigend te winnen, waardoor de achterstand tijdelijk vier punten was. Dos'46 staat in de gevarenzone en kon de punten ook zeer goed gebruiken. In de aanval begonnen Remko, Edward, Lina en Janita. Het verdedigingsvak bestond uit Guchard, Evert, Bianca en Karin.

De openingstreffer was voor de Nijeveners, waarmee zij de toon zetten. ZKÇ positioneerde deze keer nadrukkelijk haar dames in de punt van de aanval. Dit leidde gedurende de eerste helft zeker tot kansen, maar het vizier stond niet op scherp in de eerste 35 minuten. Toch werd scorend het stokje overgenomen van Dos'46. Janita (2x) en Karin zorgden voor een 2-3 tussenstand. Na de gelijkmaker zorgde Guchard (strafworp Bianca en afstandschot) voor een voorsprong van twee punten, 3-5. Doordat het scorend en qua aanvallend spel niet liep, kon Dos'46 in de wedstrijd blijven. Remko verzilverde nog een zelf verdiende strafworp, maar in de laatste minuut van de eerste helft mocht Dos'46 twee keer van 2 1/2 meter aanleggen en bepaalde de ruststand op 6-6.

Drie onnodige strafworpen tegen en een veel te laag scoringspercentage zorgden voor deze verontrustende tussenstand. Dat was de conclusie die in de rust werd getrokken. Er moest feller van leer worden getrokken!

De tweede helft werd er één met drie gezichten. De beginfase leidde tot een 8-9 voorsprong. Remko (doorloopbal), Evert (kleine kans) en Lina (schot achter de korf) waren de doelpuntenmakers. Elske was inmiddels in het veld gekomen om de aanval te versterken. Dos'46 rook haar kansen toen het van 8-9 op 11-9 was gekomen. Elske zorgde nog voor de 11-10, maar niet veel later stond het al weer 13-10. Te veel passfouten en goede verdedigende druk van Dos'46 maakten dat de ZKC-schutters weinig ruimte kregen. Door een omdraaibal van Evert, werd er weer aangehaakt, 13-11. Mark werd in het veld gebracht om meer lengtevoordeel te krijgen en even later ook Liza, waarna het laatste kwartier in ging. Naar wat later bleek de fase waarin alles klopte. Verdedigend werd er weinig meer weggegeven en aanvallend stonden de schutters dan toch nog op. Hierbij volledig ondersteund door een sterke rebound en dito aangeef. Karin (2x) en Lina brachten beide teams weer op gelijke hoogte, 14-14. Het leek er op dat de Nijeveners hiermee een tik kregen. Elske en Lina zochten daarna beide vol de aanval op en dit resulteerde in 2 goals van Lina, 14-16. Dos kwam nog terug tot 15-16, maar de laatste 20 seconden werd de bal vakkundig vastgehouden, zodat er een zwaarbevochten overwinning werd behaald. De achterstand op de koploper blijft zo twee punten. Volgende week wacht de thuiswedstrijd tegen Avo 3.