Het vlaggenschip van ZKC’19 begon de tweede helft van de veldcompetitie met een thuiswedstrijd tegen Wez Handich. De eerste ontmoeting tussen deze twee ploegen, waarin Wez Handich met 24-11 gemakkelijk won, was voor de Zuidwoldigers het begin van een verliesreeks van zeven wedstrijden, waardoor zij puntloos onderaan stonden. Na een sterk zaalseizoen keerde een selectie die beter op elkaar ingespeeld is terug op het veld. Het doel: rechtstreekse degradatie voorkomen. Een overwinning op Wez Handich was een belangrijke stap naar het realiseren van dit doel, en dus was de K.J. van Dijk-formatie gemotiveerd om alles te geven in de wedstrijd.

De gemotiveerde Zuidwoldigers konden echter niet voorkomen dat Wez Handich meteen de voorsprong pakte: 0-2. In het begin van de wedstrijd had ZKC’19 moeite met het vinden van de korf, waardoor de achterstand snel uitliep tot 2-8. Door een aantal doelpunten van de dames wist ZKC’19 het verschil te verkleinen tot 6-10, waardoor kon worden voorkomen dat het gat in de eerste helft al zo groot werd dat een eventuele inhaalrace vrijwel onmogelijk was. Bij een stand van 10-13 kon via een strafworp van Kristian Krikken het verschil weer op twee worden gebracht, maar dit buitenkansje werd niet benut, waardoor het Wez Handich uiteindelijk lukte hun voorsprong nog voor rust uit te breiden tot zes doelpunten, ruststand: 10-16.

In de rust maakte trainer/coach Albert Kuiperij duidelijk dat, ondanks de achterstand, een overwinning erin zat. Dit zorgde voor de wilskracht die nodig was om er ook in de tweede helft nog een spannende wedstrijd van te maken.

Na rust werd duidelijk dat een achterstand van zes doelpunten niet betekende dat de wedstrijd beslist was: drie doelpunten op rij van ZKC’19 brachten de stand op 13-16. Toch lukte het niet om de het verschil terug te brengen naar twee doelpunten. Dit kwam mede door de vele overtredingen die de Zuidwoldigers maakten, waardoor Wez Handich door vrije ballen en strafworpen bleven scoren. Ook onderlinge discussies tijdens de wedstrijd zorgden voor onnodige irritatie die afleidde van het uiteindelijke doel: het winnen van de wedstrijd. Bij de stand van 14-19 wist Wez Handich met vier snelle doelpunten het verschil op negen te brengen.

Aan het eind van de wedstrijd was duidelijk dat ZKC’19 de wedstrijd had verloren. Desondanks werd er gestreden voor elk doelpunt, wat uiteindelijk leidde tot een eindstand van 23-28. ZKC’19 kan het verlies aan zichzelf toeschrijven, omdat randzaken de ploeg uit haar eigen spel haalde, waardoor het doorzetten van de vlagen van goed spel niet konden worden doorgezet. De komende weken zal hard worden getraind om hier beter in te worden, om er zo voor te zorgen dat er in de toekomst wedstrijden worden gewonnen door het team dat beter is in korfbal, en niet het team dat zich het minst laat kennen.

Volgende week staat voor ZKC’19 een wedstrijd tegen de nummer twee, Apollo uit Heerhugowaard, op het programma. Met goede moed zullen de Zuidwoldigers naar deze wedstrijd toe werken.