Emmen – Zaterdag 25 maart speelde ZKC’19 A1 wederom een oefenwedstrijd. Na de succesvolle driekamp op 18 maart tegen De Walden A1 (15-15) en WSS A1 (29-12), moesten nu de puntjes op de i worden gezet. Een week voor de hervatting van de veldcompetitie in de 1e klasse, waar we op de 7e (degradatie-)plaats staan. Dus er moeten de komende 7 wedstrijden nog punten bij om ons te kunnen handhaven.

Eerst vandaag. Een stralende voorjaarszon met een straffe wind in Emmen. We waren niet volledig: Dianne van Raalte (‘ is weer in training na vervelende enkelblessure’ ), Nadine Kuiper (‘lichte blessure/studieverplichtingen’) en Hessel Kruit (studieverplichtingen) waren afwezig. Omdat de A2 op hetzelfde tijdstip speelde (tegen EKC A3) konden we spelers uit de B1 en C1 inzetten.

We startten met Brûn Tigelaar (ons nieuwe talent en ex-basketballer), Daniël Vos, Elske Oord en Suzan Lubberink (uit de B1) in de 1e verdediging. Lina IJmker, Suzan Rijstenberg, Tom Rijstenberg en Wouter Steenbergen vormden de eerste aanval. Op de bank: Leon Vos (C1), Hylke v.d. Boomen (C1) en Manon Middelveld (B1). De beginfase -tegen de wind in- was heel matig van ons. Teleurstellend, ondanks de gemaakte afspraken liep het niet. EKC liep heel simpel naar 5-0 en wij stonden er bij en keken er naar. Veel passfouten en slechte aanvallende keuzes leidden tot maar liefst een 11-2 achterstand, wat nog verder opliep naar 14-4.

Hierna werd de ploeg wakker, feller en gretiger. Zoals het eigenlijk altijd hoort. Een echt leermoment dus. Als je niet scherp bent vanaf het begin, win je geen wedstrijden op dit niveau. Langzaam begon de aanvalsmachine wat op stoom te komen. Wat haperend nog, maar het begon er wat meer op te lijken. Na 15-5 was het vlak voor rust driemaal ZKC: 15-8. Na de speech in de rust , twee wissels (Manon Middelveld voor Suzan Lubberink & Leon Vos voor Brûn Tigelaar) en een andere vaksamenstelling gingen we vol goede moed de 2e helft in. Van de wind af. Dat scheelde enorm. EKC had net als ons in de 1e helft , enorm veel moeite om te scoren in de 2e helft van deze oefenpot. Zij scoorden er maar 3 na de pauze.

EKC maakte 16-8. Maar hierna was het “ZKC-time”. Afstandsschoten van Lina IJmker, Suzan Rijstenberg, Elske Oord en een strafworp van Tom Rijstenberg gaven de tussenstand weer een wat normaler aanzien: 16-12. Met de wissel (Hylke vd Boomen voor Wouter Steenbergen) gingen we de laatste 20 minuten in. We hadden aanvallend heel veel kansen, maar waren slordig in de afronding. Dan valt de goal aan de andere kant: 17-12. Na 18-13 kropen we weer dichterbij in de slotminuten: 18-15. Er was nog voldoende tijd om mogelijk gelijk te gaan spelen, maar de scherpte ontbrak. Helaas moest Elske er vlak voor tijd nog uit met een pinkblessure (bal op pink). Hopelijk valt de blessure mee. EINDSTAND: 18-15.

Al met al:
- Een 1e helft om snel te vergeten, maar wel om van te leren!
- Een goede 2e helft waarin ‘de wil om te winnen en te knokken’, weer was te zien.
- Goede talenten uit de B1 en C1 aan het werk gezien. Ze draaiden vrij moeiteloos mee, dat is super.
- Werk aan de winkel deze week om alles echt op scherp te krijgen voor a.s. zaterdag. Dan zal er mentaal en qua fanatisme meer gegeven moeten worden.
Dan spelen we om 16.15 uur tegen SIOS A1. Dan gaat het weer om de punten en zullen we aan de bak moeten op kans te maken op wedstrijdpunten.

We hebben er vertrouwen in en gaan volop de strijd aan de komende tijd. EKC, bedankt voor de organisatie deze oefendag, waarin vele ZKC-jeugdteams uitkwamen tegen EKC.

Scores ZKC A1: Tom Rijstenberg (5x), Lina IJmker (5x), Daniël Vos (3x), Suzan Rijstenberg en Elske Oord