Twee oefenwedstrijden werden gespeeld; winst en gelijkspel voor ZKC’19 A1

Het zaalseizoen is voorbij, en de A1 traint sinds een week weer op het veld. Het zaalseizoen is zeel leerzaam geweest en tijdens dit seizoen heeft de A1 veel geleerd en zijn er grote stappen gezet in de ontwikkeling. Het resultaat; 11 wedstrijdpunten en een 6e plaats. Hier kan de A1 trots op zijn, hoewel hiermee niet vast staat dat het volgend jaar weer 1e klasse mag spelen.

Op het veld staan de jeugdige toppers helaas ook nog op een degradatieplaats, maar er komen nog zeven wedstrijden aan om hier verandering in te brengen. In aanloop naar deze zware voorjaarscompetitie werd er een driekamp georganiseerd voor de A1. Zo werden afgelopen zaterdag onder goede omstandigheden oefenwedstrijden gespeeld tegen De Wâlden A1 uit Oentsjerk en WSS A1uit Oude Pekela. Beiden op papier gelijkwaardig aan ZKC’19 A1.

De wedstrijd tegen De Wâlden was ook een zeer gelijk opgaande wedstrijd. Coach Mark van den Hof gaf in de voorbespreking al aan in wisselende vakken te willen spelen, dit om nieuwe combinaties uit te proberen. Aan het spel was niet af te zien dat de spelers in een nieuwe opstelling stonden, ze konden elkaar goed vinden en het spel was attractief. Het begin van de eerste helft ging gelijk op tot een stand van 5-5. Hierna was het ZKC’19 welke voor het eerst een verschil van 7-5 wist te maken door scores van de goed spelende heren Hessel en Tom. Voor rust wisten beide ploegen nog eenmaal de korf te vinden; 8-6.

In de rust gaf Mark van den Hof aan dat er meer diepte in het spel moest komen en vanuit de lange bal de dreiging het beste opgezocht kon worden. Ook kwamen de drie kernwoorden van de dag nogmaals naar voren: fel, gretig en gefocust.

Na rust was het echter De Wâlden die orde op zaken stelde met twee snelle treffers; 8-8. Het spel van ZKC’19 bleef goed, alleen de afronding werd minder. Mooie acties werden maar niet bekroond met goals. Gelukkig bleef ZKC’19 stand houden, vooral dankzij prima verdedigend werk. Zo hielden beide ploegen elkaar in evenwicht. Drie minuten voor tijd stond het 14-14, waardoor beide ploegen zich nog extra inzetten om de winst binnen te slepen. De Wâlden wist de 14-15 te scoren, maar gelukkig voor ZKC’19 wist Hessel enkele seconden voor tijd toch de gelijkmaker nog te maken: 15-15 eindstand.

Scores ZKC’19 A1: Hessel, Lina (beiden 4x), Tom (3x), Daniel (2x), Elske en Brûn (beiden 1x)

Na de wedstrijd stond een lekkere lunch voor de A1 klaar, waardoor zij een dik uur rust hadden en zich konden opladen voor de tweede wedstrijd, tegen WSS. In de tussentijd was de wedstrijd De Wâlden – WSS bezig, waarbij De Wâlden een dikke uitslag neer wist te zetten. In de voorbespreking wees Mark erop dat strak verdedigd moest worden, en efficiënt aangevallen moest worden. Snel neerzetten en goed zoeken naar de juiste kans. Doel voor deze wedstrijd was het scoren van 30 goals.

De eerste heft leek het te gaan lukken. WSS was duidelijk nog vermoeid van de wedstrijd ervoor en iedereen van ZKC’19 had er zin in. Er werd snel en overtuigend aangevallen met een hoog rendement tot gevolg. Het strakke verdedigen zorgde voor veel balverlies aan de kant van WSS, zij konden moeilijk onder de druk wegkomen. Met tussenstanden van 5-1, 10-2 en 15-4 werd er gefloten voor rust bij een stand van 17-7.

De tweede helft liet hetzelfde wedstrijdbeeld zien als de eerste. Een dominerend ZKC’19 die door snel korfbal er een leuke wedstrijd van maakte. Echter verdween de focus. De jeugdige spelers wouden te mooi korfballen, waardoor er niet efficiënt gespeeld werd. Ook werd de conditie op de proef gesteld, twee wedstrijden op één dag is wel zwaar! Het was nog spannend tot het einde op ZKC’19 de 30 goals zou aantikken. Lang leek het goed te gaan, maar de laatste 10 minuten speelde de vermoeidheid een grote rol. Het stond toen 28-11, maar helaas werd er de laatste 10 minuten slechts eenmaal gescoord. Eindstand 29-12.

Scores ZKC’19 A1: Daniel (8x), Elske, Nadine (beiden 6x), Lina (3x), Hessel, Tom en Suzan (allen 2x)

Al met al een leerzame wedstrijden, waardoor ZKC’19 A1 vol goede moed gaat beginnen aan de veldcompetitie. Aanstaande zaterdag volgt nog een oefenwedstrijd tegen EKC 2000 A1, de week erop de eerste competitiewedstrijd tegen SIOS A1.