ZKC’19 beste van het spel maar kan wedstrijd niet naar de hand zetten

Getalenteerde jonkies laten zich teveel beinvloeden.

Zuidwolde:  In de landelijke 2e klasse  A is de strijd om het kampioenschap nagenoeg bepaald. Het moet heel raar lopen als Noordenveld de enorme voorsprong nog zou weten te verspelen. ZKC’19 kan dus eigenlijk vrijuit spelen en dit succesvolle zaalseizoen tot een mooi einde brengen. Doel daarbij is om de 2e plek veilig te stellen. Dit is nog niet zomaar een makkelijke opgave. Er strijden naast ZKC’19 nog 4 ploegen met maar 4 punten verschil om deze ‘best of the rest’.

Vandaag stond 1 van deze ploegen, ‘oude’ bekende SIOS uit Wolvega, op het programma. Ondanks de jeugdige leeftijd van de 1e selectie van ZKC’19 toch al een historie tussen beide teams. Het waren deze proegen die ook vorig jaar streden om de laatste plek voor lijfsbehoud in de landelijke 1e klasse. In een strijd om de beste nummer 7 delfde SIOS destijds het onderspit en degradeerde rechtsreeks. Helaas volgde ZKC’19 een week later door het laatste beslissingsduel te verliezen waardoor ook dit jaar beide ploegen elkaar weer treffen.

De eerste wedstrijd eind 2016 was al een kraker. Beide ploegen gaven elkaar geen duimbreed toe en tot een stand van 18-18 was de uitkomst onzeker. Deze wedstrijd wer uiteindelijk beslecht in het voordeel van de K.J. Van Dijk equipe, eindstand 20-22.

De eerste helft ontspon zich eenzelfde beeld als de 1e wedstrijd in Wolvega. ZKC’19 leidde het scoreverloop met SIOS continu in de directe achtervolging. Scores vielen om en om en het verschil zou, gedurende de hele wedstrijd, niet verder oplopen tot 2 doelpunten. Tot een stand van 6-5 stonden de roodzwarten aan de juiste kant van de score. SIOS wist hierna het heft in handen te nemen door via 6-7, 8-9 en 9-10 de enige voorsprongen in de wedstrijd te nemen. Dit luidde ook het eind in van een wat mindere fase in de 1e helft van ZKC’19 waarin verdedigend niet altijd de juiste keuzes werden gemaakt. Door scores, van onder andere een zeer geconcentreerd spelende Dion Scholing die naast vele onderscheppingen zijn inzet vandaag beloont zag worden met 2 velddoelpunten en een stip, wist ZKC’19 voor rust de stand te bepalen op 12-10.

In de rust wees trainer/ coach Albert Kuiperij zijn pupillen erop om de verdedigende druk iets te laten vieren. Gedurende de 1e helft waren hier veel vrije ballen en stippen door de scheidsrechter voor gegeven.

Gedurende de 1e helft en ook na de rust werd het spel gekenmerkt door overtredinkjes en kleine uitlokkingen. Waarbij duidelijk was dat SIOS hier iets bedrevener in was dan ZKC’19. Daarnaast waren de soms dubieuze beslissingen van de scheidsrechter aanleiding voor discussie. Het resulteerde in het feit dat een paar spelers van ZKC’19 zich teveel uit het spel leken te halen en meer bezig waren met ageren tegen de leiding dan zich te blijven focussen op het eigen spel. ZKC’19 betaalde hier een hogere rekening voor dan de bezoekers. De roodzwarten hadden de hele wedstrijd het beste van het spel. Hun dadendrang naar binnen stuitte vaak op een onjuiste beoordeling van de scheidsrechter en vele acties strandden en eindigden in balbezit voor de tegenstander. In deze fase was rust en lang balbezit het devies en blijven spelen en zoeken naar de juiste kans. De irritaties eisten helaas wel hun tol en de scheidsrechter zag zich genoodzaakd tot 2 maal toe geel te tonen. Een kleine smet op de wedstrijd vooral ook omdat beide ploegen zichtbaar last hadden van sommige beslissingen.

Gevolg van deze ontwikkelingen was wel dat ZKC’19 verzuimde om het beslissende gat te slaan van 4 doelpunten. Inmiddels waren Lina IJmker en Mark Lijster in het veld gebracht om nog iets te forceren. SIOS wist telkens weer de schade te beperken tot 2 doelpunten. In een enerverende eindfase werd, bij een stand van 23-22, ZKC’19 wederom bestraft voor een foutieve aanvallende aktie waardoor SIOS de laatste kans op een punt wist te verzilveren. Bij een eindstand van 23-23 klonk het laatste fluitsignaal. Daarbij een teleurgesteld ZKC’19 achterlatend.

Ondanks deze teleurstelling heeft ZKC’19 een stapje gemaakt naar de felbegeerde 2e plaats. Wat rest is om deze wedstrijd goed te evalueren en lering uit te trekken. Om zo het resterende deel van deze zaalcompetitie souverein uit te spelen.