In een zware competitie is het voor teams altijd belangrijk om de punten te pakken DAAR waar het telt en geld, vooral als men strijd voor lijfsbehoud in deze zeer zware reserve 1e klasse. Dit betekent vaak dat men de returns zeer goed voorbereid en ingesteld op de tegenstander aanvangt om zo het maximale, of het spreekwoordelijke ‘onderste uit de kan’ wil halen. Vandaag tegen AKC(A) 2 was niet zo’n wedstrijd.

In de uitwedstrijd, waarin het geroutineerde 2e met 25-15 de bietenbrug opging, werd de wedstrijd gekenmerkt door 2 zaken. Het bij AKC bijna altijd, op het onfatsoenlijke af, commentaar op de leiding en de enorme verdedigende druk die ZKC’19 tot de zijlijnen van het veld dreef. Van beide aspecten waren bij de bezoekers vandaag de scherpe kantjes afgehaald.Was er sprake van onderschatting? Immers, door het verlies van de koploper had AKC virtueel de toppositie in handen. Het duel vandaag tegen rode lantaarndrager ZKC2 was toch een gelopen koers?

Na de inspirerende speech van gelegenheidscoach Remko begon ZKC best wel scherp aan de wedstrijd. Na de goede wedstrijd vorige week tegen NIC wilde ZKC hier gevolg aan geven. In 1 van de eerste aanvallen met Janita, Siska , Erwin en Guus  werd de voorsprong van 1-0 op het bord gezet. Het zou helaas de laatste voorsprong zijn. Toch bleef ZKC lang en goed in het spoor. Tot zo’n 10 minuten voor de rust werd de achterstand nooit groter dan 2 doelpunten. Door het goede verdedigen wist de ervarings-equipe de schade zeer beperkt te houden en zo toch zicht te houden op een mogelijke, misschien gestolen overwinning. De kansen waren immers 49 om 51%. We hebben het voor minder gedaan dit seizoen.

Onder leiding van een, misschien niet altijd even scherpe maar wel consequente scheidsrechter, wist ZKC2 de 1e helft goed tegenstand te bieden tegen een fittere maar vooral in de afronding scherpere tegenstander. Toch kon niet voorkomen worden dat de rust werd bereikt met een achterstand van 5 doelpunten.

Een motivatie-betoog van Remko zette de neuzen allemaal de juiste kant op. Er werd goed gespeeld en misschien zat er een stunt in vandaag. Toch moest er meer met het hoofd gespeeld worden. Ook het blijven zoeken naar de juiste kansen was een must.

De 2e helft was echter nog geen 5 minuten onderweg en bijna alle ambities van voor de rust verdwenen als sneeuw voor de zon. Niet scherp verdedigen, en foute passes in de aanvalsopzet werden door de bezoekers gretig verziverd waardoor de achterstand in no time opliep tot 7-19. Het vak met Bianca, Karyn, Edward en Mark zette goede anvallen op maar de afronding schoot tekort. Om nieuwe impulsen en elan te brengen werd eerst Elske gebracht voor Siska en niet veel later Remko voor Erwin. Dit bracht meer snelheid in vooral de aanval waarbij Elske wederom liet zien als korfbalster te groeien en met een paar mooie akties het publiek lichtelijk van de tribunes deed opveren. De wedstijd was echter gespeeld. Met het inbrengen van Janice voor Janita wilde ZKC de wedstrijd tot een zo goed mogelijk einde brengen. Ondanks dat de wedstrijd vol overgave werd aangegegaan trof men vandaag gewoon een betere tegenstander. De 1e helft kenemerkte zich door vechtlust, gretigheid en goed verdedigen. De 2e helft leek het vat een beetje leeg. Zo wist AKC de wedstrijd gedecideerd uit te spelen en de eindstand te brengen naar 11-27.

Ondanks dat ZKC2 met 3 wedstrijdpunten onderaan staat in deze zware klasse komen er nog wedstrijden waar de punten prooi voor de roodzwarten kunnen zijn. Komende week speelt het 2e uit tegen Drachten, waar in de 1e wedstrijd maar met 1 punt van werd verloren. Als daar een wedstrijd gespeeld kan worden zoals de 1e helft van vandaag, kan een stunt zomaar een feit worden. Feit blijft dat er volop voor gestreden moet worden om de broodnodige punten bij elkaar te sprokkelen. Maar we hebben minimaal altijd 49% kans, dus we gaan ervoor!