Op 22 januari 2017 trad de K.J. van Dijk-formatie aan tegen Vitesse uit Beilen. Na het verlies van vorige week was het kampioenschap voor ZKC’19 uit zicht, dus was het taak voor de ploeg uit Zuidwolde alles te geven in de laatste wedstrijden om zo de tweede plek te kunnen bemachtigen. ZKC'19 startte in de gebruikelijke opstelling, zonder de geblesseerde Jolein Ubels (enkel). Zij werd verdienstelijk vervangen door debutante Danique Jonkman. Danique bleek weinig last van zenuwen te hebben en speelde een prima wedstrijd.

ZKC (in het zwart) in de aanval

ZKC’19 vertoonde in de eerste helft zwak spel. Kansen werden niet afgerond en het aanvallend tempo lag erg laag. Gevolg hiervan was dat Vitesse, dat ook niet goed speelde, de voorsprong kon nemen. Met een stand van 5-1 in het voordeel van Vitesse was duidelijk dat ZKC’19 uit een ander vaatje zou moeten tappen om de wedstrijd om te kunnen draaien. Dit lukte aardig aan het eind van eerste helft, waardoor het verschil kon worden verkleind naar 8-6. Dit was tevens de ruststand.

In de rust had trainer/coach Albert Kuiperij niet veel anders te zeggen dan dat de focus terug moest komen, aangezien dit de enige reden was dat ZKC’19 niet goed speelde. Deze motiveerden wierpen hun vruchten af in de tweede helft.

In de tweede helft werd de stand meteen teruggebracht naar 8-8 door doelpunten van Marlieke Krikken en Anouk Spijker. Vanaf dat moment hadden de Zuidwoldigers de flow te pakken, waardoor de doelpunten makkelijker gingen vallen. Maikel Vos, die in de eerste helft moeite had de korf te vinden, vond zijn scherpte terug in de tweede helft, wat resulteerde in een aantal fraaie afstandsschoten. Ook Anouk Spijker wist tweemaal op rij te scoren, waardoor het verschil verder werd uitgebouwd tot 11-16. Omdat het verschil was gemaakt werden Lina IJmker en Hessel Kruit in het veld gebracht. Voor laatstgenoemde betekende dit zijn debuut in het eerste team van ZKC’19. In tegenstelling tot Lina IJmker kon hij dit helaas niet bekronen met een doelpunt. In het laatste deel van de tweede helft werd de voorsprong nog iets verder uitgebreid, wat resulteerde in een eindstand van 13-21.

Volgende week zal ZKC’19 thuis spelen tegen SIOS uit Wolvega, dit zal een belangrijke wedstrijd worden voor de Zuidwoldigers, die de tweede plek als doel hebben gesteld.