ZKC'19 haalt de punten op in Buitenpost.

Het vlaggenschip van ZKC'19 wist het 3e punt van dit weekend binnen te slepen. Afgelopen vrijdagavond werd de wedstrijd van vorig weekend nog gespeeld, (Club Brothers, 23-23) vandaag stond het team weer klaar voor de volgende punten. ZKC'19 moest vandaag aantreden tegen Olympia (Twijzel), de nummer 2 van de competitie. Waar ZKC'19 op een 3e plaats staat. Het beloofde van tevoren een strijd te worden, dit was vanaf de eerste seconden van de wedstrijd duidelijk.

De eerste verdediging met Dion Scholing, Kristian Krikken, Anouk Spijker en Marlieke Krikken startte meteen goed, de eerste bal van Olympia belandde in de handen van Marlieke Krikken. Helaas wist de aanval met, Nick ten Kate, Maikel Vos, Jolein Ubels en Lotte van Middelaar hier niet van te profiteren. Zo kwam ZKC'19 toch nog op een 1-0 achterstand. Maikel Vos wist snel gelijk te maken. Een afstandsschot en een strafworp van Kristian Krikken, de strafworp werd slim veroorzaakt door Dion Scholing, dit bracht de stand op 1-3. Olympia kwam beter in de wedstrijd en profiteerde iets van het gretige verdedigingen van ZKC'19, met standen van, 2-4, 3-5, 5-6 en 7-9 kon ZKC'19 net niet doorpakken tot de 3 of 4 doelpunten verschil. Bij Olympia begonnen de schoten de korf te vinden. Beide ploegen konden de kleedkamer opzoeken met een gelijke stand van 10-10.

In de rust wees coach Albert Kuiperij zijn team erop dat ze door moesten gaan, gretig blijven en gaan voor iedere bal. 'We zijn hier in diep in Friesland, en die rouwdouwers geven zich niet zomaar gewonnen'. ZKC’19 was erop gebrand meteen het verschil te maken en het niet weer op de slotminuten aan te laten komen.

De tweede helft begon het vak van aanvoerder Jolein Ubels in de aanval, zij wisten de eerste kans niet te benutten, Olympia (T) deed dit echter wel en kwam zo voor de tweede keer deze wedstrijd op een voorsprong. Gelukkig hadden Maikel Vos en Kristian Krikken hier een antwoord op en zetten de stand al snel weer om in het voordeel van de Van Dijk installatietechniek formatie. 11-12. Een gelijk opgaande periode volgde waarin ZKC’19 zich niet echt los wist te trekken van zijn tegenstanders. De aanvallen van het vak van Jolein Ubels gingen moeizamer door het achter verdedigen van het team uit Twijzel. Schoten op de korf spatte alle kanten op met als gevolg veel korte aanvallen. 15-15. Op dit moment greep coach Albert Kuiperij in, door Linda Venemann in het veld te brengen voor Anouk Spijker, om zo de dames in dat vak meer uit te kunnen spelen. Met succes Linda Venemann scoorde vrijwel direct een afstandsschot, wat de stand op 15-17 bracht. Tot twee keer aan toe wist Olympia (T) de score tot op 1 punt te brengen. 17-18. In de laatste minuten was het weer Marlieke Krikken die de punten veiligstelde, en de eindstand bepaalde op 17-19. Complimenten aan de scheidsrechter van vandaag, de heer Van der Lei, voor het strakke leiden van de wedstrijd.

ZKC’19 is blij met de belangrijke punten, zo kunnen ze nog enigszins aansluiting blijven houden bij de bovenste plaatsen. Met 7 punten uit 6 wedstrijden staat ZKC’19 op een gedeelde 3 e plaats. Al betekent dit het einde van de competitie voor dit kalenderjaar, toch staat er volgende week alweer een nieuwe wedstrijd in de planning. De jonge ploeg is uitgenodigd om een oefenwedstrijd te spelen tegen het nationale korfbalteam van China. Deze wedstrijd wordt op zaterdag 24 december om 16:00 uur gespeeld in het Activum, de nieuwe topsporthal van Hoogeveen. Wij hopen dat er heel wat publiek zal komen kijken en supporten bij deze toch wel bijzondere wedstrijd.