Op vrijdag 16 december reisde de K.J. van Dijk-formatie af naar Groningen voor een inhaalwedstrijd tegen Club Brothers uit Groningen. Beide ploegen stonden voor deze wedstrijd op vier punten, en de winnaar van deze belangrijke wedstrijd zou tot de top drie van de ranglijst behoren.

ZKC’19 wist meteen een voorsprong van twee punten te pakken, maar slaagde er niet in deze in het begin van de wedstrijd uit te bouwen. Club Brothers toonde weerstand en bracht de stand weer terug naar 2-2. De ploeg uit Zuidwolde had moeite een antwoord te vinden op het achterverdedigen van de Groningers. Verdedigend stond ZKC’19 goed te spelen, waardoor het verschil aan beide kanten in de eerste helft niet meer werd dan twee punten. Het eerste deel van de eerste helft was het Club Brothers die aan de leiding ging, maar halverwege de eerste helft werd het tij gekeerd door Lotte van Middelaar en Maikel Vos die de stand op 7-9 in het voordeel van de Zuidwoldigers brachten. Omdat er aan beide kanten met scherp werd geschoten werd de stand in de laatste minuten van de eerste helft op 11-12 gebracht. Met deze stand gingen de teams de kleedkamer in, waar trainer/coach Albert Kuiperij zijn team nogmaals motiveerde om het goede spel van de eerste helft door te zetten in de tweede helft.

In tegenstelling tot andere wedstrijden wist ZKC’19 erin te slagen de voorsprong te behouden. Door voornamelijk afstandsschoten kon de ploeg uit Zuidwolde gedurende bijna de hele tweede helft een voorsprong van minimaal één doelpunt vasthouden. Kansen om het verschil uit te bouwen naar vier doelpunten zijn er geweest (16-19 en 17-20), maar deze konden niet benut worden, omdat er ook aan de kant van Club Brothers met scherp werd geschoten. De spanning van de wedstrijd liep hoog op in de laatste drie minuten, toen bleek dat de Groningers zich niet gewonnen gaven en mee bleven scoren tot het eind. Ze slaagden erin de stand op 22-22 te brengen door twee afstandsschoten. Aan de kant van ZKC’19 werd het gevoel dat het wel eens weer zo’n wedstrijd kon worden die geheel onnodig werd verloren steeds groter. Dit gevoel leek werkelijkheid te worden toen Club Brothers in de laatste 30 seconden voor het eerst in de tweede helft de voorsprong wisten te pakken; 23-22. Met nog één aanval te gaan wisten de Zuidwoldigers dat er gescoord móest worden om nog een puntje te kunnen pakken. Met dank aan Marlieke Krikken die in de laatste seconde van de wedstrijd nog een afstandsschot scoorde werd de wedstrijd afgefloten bij een stand van 23-23.

Na de wedstrijd heerste er een dubbel gevoel aan de kant van ZKC’19, omdat zij aan de ene kant de hele tweede helft voor had gestaan en dus had kunnen winnen, maar aan de andere kant wel in de laatste seconde nog de gelijkmaker wist te maken. De wedstrijd van zondag tegen Olympia is even belangrijk en is tevens een kans voor de Zuidwoldigers om het gat met de top twee te kunnen verkleinen. Met één dagje rust zullen de spelers zich moeten opmaken voor een zware wedstrijd.