ZKC’19 kan goede serie niet voortzetten! ZKC’19 afgetroefd door rode lantaarndrager op effectiviteit en geslepenheid!

Zuidwolde: Vandaag trad ZKC’19 aan tegen rode lantaarndrager Rodenburg uit Leek. Een uitgelezen kans om de goede serie van 2 overwinningen in net zoveel wedstrijden een goed gevolg te kunnen geven. Het seizoen tot dusver is getekend door veel verliespartijen. Dit is niet zo erg als je ziet dat de gehele selectie van ZKC’19 enorm is verjongd en dat er gekeken wordt naar de toekomst. Er wordt gebouwd om de komende jaren te groeien en zo weer een stabiele 1 e klasser op zowel veld als zaal te worden, met misschien die ene kans om toch dat stapje omhoog te kunnen maken. Dit neemt tijd, en in deze tijd zal ervaring moeten groeien om dit te realiseren. Daarom juist dat de laatste 2 wedstrijden zo’n verademing waren toen het de jonge J. Van Dijk equipe lukte om deze in winst om te zetten. De 0 was van het scorebord!

Vandaag was de tegenstander op papier de mindere. Dit in tegenstelling tot al die wedstrijden hiervoor. Als je als underdog aan de wedstrijd begint kun je je optrekken aan de tegenstander. Ben je de ‘favoriet’ zul je het spel moeten maken. Dit bleek de 1e helft de achilleshiel van de hoofdmacht van ZKC’19. Ondanks de goede intenties en inzet konden de roodzwarten niet voorkomen dat de regie in handen kwam te liggen van de bezoekers. En dit zou helaas de hele wedstrijd niet veranderen. Vanaf de 1e minuut liep ZKC’19 achter de feiten aan. Natuurlijk, de kansen werden wel gezocht en ook wel afgerond maar vooral verdedigend stonden de puntjes niet op de i. Vooral in de korfzone was ZKC’19 niet scherp. Dit resulteerde met name in de 1e helft in het feit dat de reboundduels , met uitzondering van Nick ten Kate, maar ook de afvallende ballen niet voor de Zuidwoldigers waren. Hierdoor kwam Rodenburg lekker in het spel en wist de korf makkelijker te vinden. De onervarenheid straalde er in deze fase vanaf. Het publiek voelde het tot in het diepst van de ziel dat het moest kunnen vandaag maar toch werd ZKC’19 de spreekwoordelijke “kaas van het brood gegeten”. ZKC’19 werd vooral verleid tot het maken van herhaaldelijke fouten waardoor de, overigens correct leidende scheidsrechter, de bal meerdere malen op de vrije bal legde. Met een verschil dat eigenlijk niet groter werd dan 2 punten. In het grootste deel van deze helft sorteerde deze slordigheden het effect dat Rodenburg de kleedkamers als winnaars van de 1e helft konden opzoeken met een stand van 8-12. Een verschil dat onoverbrugbaar bleek.

In de rust hamerde coach Albert Kuiperij nog op een betere passing en het feit dat Rodenburg achter ging verdedigen. Ook moest er gewoon een stapje of twee bij. De tweede helft, hoewel niet hoogstaand, was veel beter dan de eerste. ZKC’19 begon beter in functie te spelen en de fouten werden uit het spel gehaald.

In het 1e aanvalsvak met Lotte van Middelaar, Jolein Ubels, Maikel Vos en Nick te Kate pakte dit ook goed uit. Dit vak scoorde 13 van de 18 doelpunten. Het andere vak met Anouk Spijker, Marlieke Krikken, Dion Scholing en Kristian Krikken was in deze fase veel te afhankelijk van het scorend talent van Kristian Krikken. Hij nam 4 van de 5 doelpunten gemaakt door zijn vak voor rekening. Des te groter de schok ook dat de scheidsrechter de tijd en het spel stillegde om Kristian Krikken te laten behandelen voor een blessure. Het bleek gelukkig mee te vallen en de wedstrijd kon worden voortgezet. Coach/ Trainer kuiperij besloot wel in te grijpen en bracht Lennart Menger, die in het tweede van zich had doen laten spreken, in te brengen voor Maikel Vos. Een moment later werd routinier Linda Venemann in het veld gebracht voor Anouk Spijker om meer dynamiek te brengen en de heren uit te steunen.

Gedurende de hele tweede helft moest ZKC’19 in de achtervolging. Met resultaat. Door hard te werken verdween de achterstand van 4 punten langzaam maar zeker van het scorebord. Alleen dat laatste punt niet. In de laatste minuut wisselde de bal nog 3 maal van speelvak. Rodenburg kon geen vuist meer maken en ZKC’19 was te onzorgvuldig om die ene kans in 1 welverdiend wedstrijdpunt om te zetten. Na 60 minuten floot de scheidsrechter af met een eindstand van 18-19. Een terecht balende 1e selectie van ZKC’19 teleurstellend achterlatend. Vandaag kon ZKC’19 gewoon niet de vuist maken die noodzakelijk was. Met een aanvallend excellerende Lotte van Middelaar werd toch ook wel duidelijk dat, vooral in het andere vak, de druk van scoren door te weinig spelers gedragen/ingevuld wordt. Helaas moet dit zure verlies verwerkt worden. Volgende week moet ZKC’19 tegen Club Brothers. Een grillige ploeg met zeer verrassende uitslagen. Tegen deze tegenstander kan ZKC’19 laten zien dat ze groeien in de competitie en leren van hun fouten.