KOPLOPER DRACHTEN VAN DER WIEL 3 KOMT MET DE SCHRIK VRIJ TEGEN ZKC'19 2

Na drie lastige wedstrijden die allemaal ruim verloren gingen, kwam zaterdag koploper Drachten naar Zuidwolde. Vooraf een moeilijke opgave dus om punten te pakken. Zeker toen Drachten in de eerste de beste aanval al de 0-1 aantekende. Wat volgde was een boeiend schouwspel, waarin Drachten steeds het voortouw nam. Op wilskracht en door het uitspelen van sterke punten, bleef ZKC in het kielzog. Tot 3-4 was het gaatje tussen de koploper en de rode lantaarndager slechts 1 doelpunt, maar op 3-6 leek het verschil groter te gaan worden. Drachten profiteerde vooral van de met vrije ballen en strafworpen strooiende scheidsrechter.

Vanaf dat moment dirigeerde ZKC haar dames nadrukkelijk naar de punt van de aanval. Met volle druk naar binnen moest dat ook ZKC kansen op 2 1/2 meter opleveren. Deze tactiek zorgde er voor dat het gat niet groter werd dan drie doelpunten. Bij een stand van 7-10 knokte ZKC zich terug naar 9-10. Liza Zuidema rondde daarbij, net als vorige week tegen AKC, een doorloopbal met één hand af. De Friezen leken toch nog met drie punten voorsprong de rust in te gaan, maar Guchard Rumpt voorkwam dat door onder de korf de 12-14 aan te tekenen. In de eerste helft stonden 6 van de 8 spelers op het scoreformulier. Het was het collectief van ZKC waar de koploper het lastig tegen had.

Met een knieblessure bleef Guchard Rumpt in de kleedkamer achter. Zijn vervanger moest echter na 7 minuten met een kuitblessure het veld al weer verlaten. Dat maakte de plaats vrij voor Hessel Kruit. Al met al leidde dit alles tot een rommelig begin van de tweede helft. Drachten profiteerde daar gretig van en liep na rust weg naar 14-18. Ook nu leek de tweede helft ZKC fataal te worden. Op dat moment werd pinchhitter Lina IJmker ingebracht. Met twee rake schoten bracht zij de spanning terug in de wedstrijd. De trommels werden door de supporters uit de berging gehaald en de Friezen voelden de hete adem van de achtervolgende Drentse opponent. Het was dezelfde Lina IJmker die de sporthal deed ontploffen toen zij van afstand de 18-19 er in rammelde. Vanaf dat moment was ZKC de bovenliggende partij en moest Drachten karakter tonen om de voorsprong vast te houden. Elske Oord werd ingebracht om de aanval verder te versterken en ook zij gaf direct haar visitekaartje af door van afstand 19-20 te scoren. Vanaf dat moment begon Drachten met spelvertraging. Zij waren dus allerminst gerust op een goede afloop. Na de 20-21 van Remko Wemmenhove (klik hier voor dit doelpunt) en de 21-22 van Elske Oord, dacht Drachten de buit binnen te hebben, maar de bal kwam nog eenmaal in de ZKC-aanval. Met nog enkele tellen op de klok gaf de scheidsrechter een vrije bal. Als in slowmotion leek het laatste schot er in te gaan, maar tot grote vreugde van alles wat Friesland een warm hart toedraagt, ging de bal maar net mis.

Een goede wedstrijd van het tweede die vertrouwen geeft voor het vervolg van de competitie. Hessel, Lina en Elske bedankt voor de meer dan goede invalbeurten!