Zuidwolde: Streekderbys’s brengen net altijd dat beetje extra. Deze duels staan vaak niet bekend om hun hoogstaand korfbalspel of weergaloze akties. Maar meestal vind compensatie ruimschoots plaats door kleine foutjes als gevolg van spanningen en door de tomeloze inzet en werklust tentoon gespreidt door de spelers. In de meeste gevallen spint de toeschouwer hier garen bij en is deze getuige van een ware thriller!

Was het niet mooi geweest dat dit vandaag ook zo zou zijn. Onder een waterig zonnetje, maar wel bij droog weer, kruisten oude bekenden ZKC’19 en KIOS de degens. Afgelopen jaren kwam KIOS in verreweg de meeste gevallen als winnaar uit de bus in deze onderlinge duels. Maar het zou zo vandaag eens anders kunnen zijn. ZKC’19 brengt immers dit seizoen een bijna volledig vernieuwde equipe binnen de lijnen. Weliswaar onervaren in niveau en speeljaren maar overstromend van talent en nog belangrijker, gretigheid  en leergierigheid. Het zou fantastisch geweest zijn als dit vandaag allemaal samen zou zijn gekomen. De realiteit bleek echter anders.

In het eerste deel van de 1e helft nam ZKC’19 brutaal het initiatief. Door over meerdere schijven te scoren wist de J.  Van Dijk formatie de score te leiden tot 6-4. Hierna glipte de wedstrijd langzaam bij de roodzwarten uit handen. Niet alert verdedigen in deze fase resulteerde in een achterstand va n  4 punten door met name kleine kansen en doorloopballen. ZKC’19 wist zich enigszins te herpakken maar moest toestaan dat de bezoekers de kleedkamers opzochten met deze zelfde marge, 8-12.

De stippen en vrije  ballen als gevolg van deze fouten in de verdediging moesten eruit. De scherpte in de aanvallen verreistte een versnelling hoger. Trainer/ coach Albert Kuiperij gaf aan in de rust dat ZKC’19 absoluut niet het mindere van het spel had maar dat teveel aanvallen de scherpte in de eindfase mistten en dat de rebound iets strakker kun worden neergezet.

Dit meenemend bij de start van de 2e helft zou het tij moeten doen keren. Rust in de aanvalsopzet, het neerzetten v an de sterkste mensen in de juiste posities en het bedienen van de juiste puntspelers moesten de tellers op het scorebord doen turnen.

Niets was echter minder waar. Wisten de bezoekers in de 1e helft nog voornamelijk de korf te vinden door foutjes in de zuidwoldiger defensie was het een zuiver afstandschot in de 2e helft wat ZKC’19  uiteindelijk de das om deed.  ZKC’19 vocht nog voor wat het waard was maar het snelle aanvalsspel met veel diagonale passes in de 3-1 liet KIOS veelvuldig trefzeker zijn van afstand. De 1e 20 minuten van de 2e helft was  KIOS een kat dat speelde met een bolletje zwart-rood garen, zoals het leek. In deze fase preikte ook het grootste verschil op het scorebord, 10-20.

De wedstrijd was gespeeld. Het jeugdig achttal van ZKC’19 wilde weliswaar nog buigen maar breken absoluut niet! Ondanks dat het vandaag geen 2 punten bij kon schrijven rechtte het de rug om de einduitslag nog enigszins een waardig aanzien te geven. Bij een stand van 16-22 floot scheidsrechter Bruggeman af. Ondanks de teleurstelling van het verlies mag de 1eselectie toch trots zijn. Misschien is het niveau niet helemaal gehaald wat aangeeft dat er nog meer in het vat zit. ZKC’19 had vandaag geen antwoord op een meer ervaren en geslepener tegenstander. Het biedt echter hoop en mogelijkheden voor de toekomst. De zaal staat voor de deur. Het is ZKC’19 er alles aan gelegen om hier spelritme te verbeteren en sterker de 2ehelft van de veldcompetitie in te gaan. Een paar wedstrijden zijn nipt en sneu verloren. Als de returns in het voordeel van de Van Dijk formatie beslecht worden kan dit veldseizoen nog wel eens een leuk en interessant staartje krijgen.