Jonge selectie van ZKC ’19 komt tekort tegen Apollo uit Heerhugowaard

Met een kickstart begon het vlaggenschip van ZKC ’19 vandaag haar wedstrijd tegen Apollo uit Heerhugowaard. Binnen no-time kwam ZKC ’19 door afstandsschoten met 3-0 voor op Sportpark Woltingeslag. Toen Apollo van de schrik bekomen was konden zij voorkomen dat de voorsprong groter werd; 2 afstandsschoten zorgden ervoor dat ze terugkwamen tot 3-2. Ondanks dat ZKC’19 de betere ploeg was in de beginfase, kon het verschil niet groter gemaakt worden dan 3 punten; 6-3.

Na dit goede begin van ZKC’19 was het Apollo met een doelpuntrijke periode. Maar liefst 6 achtereenvolgende goals werden gemaakt vanuit kleine kansen onder de korf, vrije ballen en strafworpen, waardoor de stand een paar minuten voor rust 6-9 was. Door een blessure van Anouk Spijker werd zij er vroegtijdig uitgehaald, zij werd vervangen door Larissa Hoorn. Vlak voor rust probeerde ZKC’19 nog extra aan te zetten om het verschil te verkleinen, wat lukte met een kleine kans van Kristian Krikken en een afstandsschot van Jolein Ubels, waarmee zij de ruststand bepaalden op 8-10 voor de ploeg uit Heerhugowaard.

In de rust gaf invalcoach Bert de Jong een kort maar krachtige speech, die de spelers van ZKC ’19 extra motivatie gaf om de tweede helft alles te geven en voor 2 punten te strijden. Ook wees hij zijn team erop de onnodige fouten onder de korf eruit te halen, zodat de tegenstander gedwongen zou zijn hun doelpunten uit afstandsschoten te halen.

Met een 8-10 kwamen de spelers van ZKC’19 de kleedkamer uit, klaar om vol te gaan voor de winst. Desondanks, wisten zij deze motivatie niet om te kunnen zetten in verdedigende scherpte en doelpunten. Apollo begon de tweede helft sterk en wist de voorsprong in korte tijd uit te breiden tot 8-18 door 2 afstandsschoten, 5 kleine kansen en 1 strafworp. Dit wijst erop dat de spelers van ZKC’19 zich niet makkelijk konden binden met hun tegenstander, waardoor er veel kansen ontstonden rond de korf.

Na deze mindere periode van ZKC’19, waarin zij de wedstrijd uit handen hebben gegeven, werd er niet opgegeven. Marlieke Krikken bracht de stand op 9-18 met een doorloopbal, wat een periode inleidde die minder eenzijdig was. De goals vielen nu aan beide kanten, en met afstandsschoten van Lotte van Middelaar, Marlieke Krikken en Maikel Vos was de stand 10 minuten voor tijd 12-22.

De laatste 10 minuten probeerde ZKC’19 nog te vechten voor wat ze waard was, wat ervoor zorgde dat het verschil niet verder uitliep. Invaller Nick ten Kate, die erin was gekomen voor Mark Lijster wist de korf te vinden met een afstandsschot, evenals Maikel Vos en Lotte van Middelaar. Verdedigend waren er nog steeds momenten waarin de scherpte onder de korf ontbrak, wat Apollo de mogelijkheid gaf mee te scoren. De stand was vlak voor tijd 15-25.

Aan het eind van de wedstrijd wist Apollo haar voorsprong nog uit te bouwen tot 16-27, de stand waarmee de scheids de wedstrijd affloot. De jonge equipe van hoofdsponsor K.J. van Dijk leert van dit verlies en zet haar beste beentje voor om volgende week de strijd aan te gaan met De Waterpoort uit Sneek.