Op zondag 10 april 2016 mocht het tweede van Zkc’19 aantreden in Drachten tegen de nummer één uit de poule: Drachten/VdW 5. De jonge ploeg uit Zuidwolde heeft voorafgaande de wedstrijd een achterstand van drie punten op de koploper, dus om te blijven strijden voor het kampioenschap moet er gewonnen worden.

Zkc begint scherp aan de wedstrijd, Maike opent de score door een klein kansje af te maken: 0-1. Twee doelpunten van Drachten en afstandschot van Larissa brengt de stand gelijk: 2-2. Vanaf dat moment neemt Zkc duidelijk het initatief wat resulteert in doelpunten, door doelpunten van Maarten en Maike komt zkc op een 2-4 voorsprong. Door mee te blijven scoren weet Drachten de voorsprong van zkc nog te beperken tot 4-6, maar door een afstandschot van Lennart en een strafworp van Nick wordt het eerste gaatje geslagen, een 4-8 voorsprong voor de Zkc’ers. De jonge ploeg weet dat dit het moment is om de genadeklap uit te delen aan de geroutineerde ploeg uit Drachten. Met een ruime voorsprong de rust ingaan, en met vertrouwen de tweede helft ingaan, dat is het plan... Maar niets blijkt minder waar, Drachten doet waar het goed in is: op zijn elfendertigst door korfballen. Drachten maakt maar liefst vier doelpunten achter elkaar, wat de ruststand naar 8-8 brengt.

In de rust spreekt Coach Bert de ploeg aan op de lakse uitstraling van de ploeg, het lijkt alsof de Zkc’ers niet willen vechten voor de overwinning. Met het mes tussen de tanden, en gebrand op een overwinning gaan de Zkc’ers terug het veld op.

Toch is het Drachten die vanaf de rust het initatief neemt, en op een voorsprong komt. Drie afstandschoten van drachten, en één klein kansje van Mark brengt de stand naar 11-9. Zkc moet in de achtervolging, en laat Drachten niet weglopen qua score. Zkc heeft doelpunten nodig en probeert dit te forceren door een aantal wissels in te brengen. Bij een stand van 12-9 wordt Teun in het veld gebracht voor Mark. Het eerste schot van Teun is raak, wat de stand terug brengt naar 12-10. Met nog ruim 15 minuten te spelen ligt de wedstrijd nog volledig open. Anouk wordt gewisseld voor Lotte, en Maikel neemt de plaats in van Lennart. Met een aantal frisse krachten gaan we de laatste 10 minuten van de wedstrijd in, na scores over en weer staat er 14-14 op het scorebord. En dan is het toch uiteindelijk Drachten die de overwinning op routine naar zich toe trekt. Bij 17-15 wordt het eerste gaatje geslagen, en door onder andere vijf afstandschoten van Drachten gaat de stand van 20-16 naar een eindstand van 23-18.

Zkc verliest de wedstrijd waardoor het nu vijf punten achterstand heeft op de nummer één. Het heeft gevochten voor wat het waard is, en heeft zeker laten zien te beschikken over veerkracht. Het neemt de positieve punten mee naar volgende weekend, waar een wedstrijd tegen Sios op het programma staat. Wij nodigen u allen uit om ons aan te komen moedigen komende zondag om 13.00 op onze eigen sportcomplex. Tot zondag!