ZKC 3 speelt gelijk tegen ongeslagen koploper DOS-WK: 11-11 (rust: 6-7)

Enschede - Na een ruime thuisoverwinning afgelopen zondag (18-11) op rode lantaarndrager Rigtersbleek 3, stond voor ZKC 3 zondag een schier onmogelijke opgave te wachten. In het zonovergoten Enschede werd gespeeld tegen de ongeslagen koploper DOS-WK 3 (16 punten uit 8 duels). Een ploeg met routine en ex-korfballeague ervaring. In de reserve 2e klasse D hadden wij zelf 8 punten uit 8 wedstrijden vergaard. Als ZKC 3 zijn wij tegen koplopers natuurlijk altijd extra gemotiveerd. De bal is immers rond! Helaas moesten we met 4 (speelgerechtigde) dames op pad. Siska had thuis verplichtingen en Loes was geblesseerd (schouderklachten). Ondanks verwoede pogingen konden we geen dameswissel meekrijgen. Floor Kleine wou wel, maar we zeiden: "Wacht jij nog maar 16 jaar".

Al binnen twee minuten had topschutter Frank Landkroon (ex-korfballeague en ex-oranje speler) er twee inliggen: 2-0 voor DOS-WK 3. Op een veld met grote afmetingen, moesten we zichtbaar ff wennen. In 1 vak verdedigde DOS-WK koploperonwaardig. Met 2 mannen volledig achterverdedigend bij de korf. Het maakte het spel voor de toeschouwers niet leuk om te aanschouwen. Gelukkig verdedigde het andere vak van de Tukkers wel normaal, waardoor er daar meer viel te genieten. De duels waren fel, met een goede scheids uit Borne. Renee de Vos ging flink door haar enkel en even leek het doemscenario bewaarheid te worden: geen dameswissel mee. Super dat Renee toch kon doorspelen, een echte bikkel.

ZKC vocht zich terug en bleef rustig zoeken naar de kansen, met een ijzersterke rebound van Mark Kleine en scherpe schoten van met name Liza Zuidema in die fase. Helaas had Edward Prins veel pech met de afstandschoten, waardoor de DOS-WK heren nog verder gingen terugzakken om Mark Kleine flink te hinderen in de afvang.
Na 2-0 stond ZKC op en haakten we aan: 4-4. Bij rust stonden we zelfs een punt voor. Ruststand: 6-7.

Goede woorden van coach Guchard Rumpt in de rust: 'Hou het geduld in het spel en blijf positief.' Samen met Erwin Venema zorgde Guchard voor een goede ondersteuning aan de kant vandaag. Jolein was er ook natuurlijk. Om Floor in bedwang te houden, die zo graag wou korfballen. Loes zat ook de aan de kant en hoopt -net als wij- op een snel herstel van haar schouder. DOS-WK kwam duidelijk gedreven uit de kleedkamers. In een tijdsbestek van 10 minuten stonden we met "een druppel aan de neus" opeens met 9-7 achter. Maar ZKC 3 bleef doorknokken en bewaarde het geduld. Twee topkansen werden door Evert Krikken verzilverd: 9-9. Liza Zuidema verstapte zich vervolgens na een schot en een kuitblessure leek roet in het eten te gooien. Naast de bikkelende spelende dames zonder blessureleed (Liza Voppen en Janita Krikken) bleek ook mevrouw Zuidema een bikkel. Ze speelde door.

Mark Kleine produceerde 9-10 van grote afstand, maar na een tijdje maakte DOS-WK 3 toch weer een goal: 10-10. Edward Prins had inmiddels steeds meer grip gekregen op Frank Landkroon van DOS-WK. Remko Wemmenhove leek via een afstandstreffer de overwinning binnen te slepen: 10-11. Maar de koploper liet nu toch eindelijk zien iets van een koploper te zijn: 11-11. De laatste 3 minuten waren uiterst spannend. Ging DOS-WK er toch met de zege vandoor? Of gingen de 2 punten mee naar Zuidwolde? Niets van dat alles. Er werd niet meer gescoord. Wij waren dolblij met het vergaarde punt. Thuis verloren we nog heel fors (12-24)!!!

Zo is ZKC'19 3 goed bezig na de zaal. Al 3 punten uit 2 wedstrijden. En zo kruipen we langzamerhand als nummer 4 wat weg van de laatste plekken.
Al zijn de verschillen onderaan de ranglijst nog erg klein. Nu is het streven om aanstaande zondag 17 april vol door te knallen. Thuis om 10:00 tegen AVO 3 (Assen). KOMT ALLEN, LEKKER VROEG, PLUK DE DAG!

Op de FOTO zie je de 3 geblesseerde dames (twee dames zijn inmiddels voorzien van medical tape door de subsponsor) op een rij.

Korfbalgroeten van ZKC 3