ZKC’19 komt weer net te kort

Dronten – Vandaag moesten de Zuidwoldigers tegen ASVD uit Dronten. In de vorige ontmoeting in Zuidwolde was ASVD uit Dronten veel te sterk voor de Zuidwoligers (18-28). Vooral het heren kwartet wist toen veel doelpunten te maken. ZKC’19 zou dus heel scherp moeten zijn en kijken of ze de heren kunnen neutraliseren. Afgelopen week wist ZKC’19 net niet te winnen maar speelde wel een goede wedstrijd.

ZKC’19 begon de wedstrijd met het strijdplan om ASVD eerst achter te verdedigen zodat ze niet in een hoog baltempo konden spelen. Zeker in het eerste vak van Maarten Feenstra, Bart-Jan Berghuis, Melissa Rijstenberg en Jolein Ubels (weer terug na zwangerschap) deed dit erg goed. Maarten Feenstra wist het zijn tegenstander hierdoor dusdanig moeilijk te maken waardoor ASVD telkens maar één keer kon schieten. Hierdoor ging het in het begin erg gelijk op 2-2, 4-4 en 5-5 door doelpunten van tweemaal Jurjen de Vries, Marlies Berghuis, Lotte van Middelaar en Melissa Rijstenberg. Hierna wist ASVD een gaatje te slaan van telkens twee of drie doelpunten verschil voor te staan, 9-6 en 10-7. Daarna was het weer ZKC’19 die terug wist te komen door doelpunten van Bart-Jan Berghuis, Melissa Rijstenberg en Bart van der Sleen. Uiteindelijk was het ASVD die in de aller laatste seconde nog afstand schot wist te scoren waardoor de ruststand op 11-9 kwam.

In de rust vertelde coach Albert Kuiperij door moest gaan en dat er echt kansen waren om van ASVD te winnen. In de aanval moesten we de goede kansen zoeken en gaan werken voor elkaar. Verdedigend werd het spel omgegooid door niet meer achter te verdedigen maar eerst te starten met voor verdedigen en veel druk te geven.

Na rust wist ZKC’19 vanuit de eerste aanval direct te scoren via Maarten Feenstra. Daarna waren het de heren van ASVD die telkens het verschil weer wisten te vergroten naar vier punten, van 15-11 tot 22-18 hield ASVD de voorsprong. Via een sterk invallend Kristian Krikken (verving de geblesseerde Bart van der Sleen) kwam ZKC’19 weer dichter bij en wist het verschil weer naar twee doelpunten te brengen, 22-20. Het was toen nog 4 minuten spelen waarbij ZKC’19 alles op alles zette om de twee zo belangrijke punten mee te nemen naar Zuidwolde. Hierdoor ontstond er meer ruimte en hier wist ASVD optimaal gebruik van te maken door weer via de heren de laatste doelpunten van de wedstrijd te maken. Eind uitslag 25-21.

Door het verlies van ZKC’19 zal het over vier weken een beslissingswedstrijd moeten spelen om zich te handhaven in de landelijke 1ste klasse.