ZKC’ 19 kan net niet voor een stunt zorgen tegen koploper en kampioenskandidaat AVO

Assen – Vandaag mocht de Steenbergerhoeve op bezoek bij AVO in Assen. AVO, wat nog ongeslagen is na 2 wedstrijden en meedoet voor het kampioenschap, was duidelijk de favoriet voor de wedstrijd. ZKC’ 19, wat nog geen punten heeft gehaald in zaalcompetitie, kon vandaag niks verliezen en alleen maar winnen. Het waren de Zuidwoldigers die AVO met goed spel en strijd veraste om zo toch tot een spannende wedstrijd te komen. Na een ruststand van 14-12 was het AVO die de punten in eigen huis hield en won met 26-23.

Het was het eerste afstandsschot van AVO wat meteen raak was (1-0), maar ook ZKC’19 wist in de eerste aanval door een actie van Melissa Rijstenberg tot een doelpunt te komen (1-1). Dit was ook het beeld van de eerste 10 minuten; er werd om en om gescoord en voor het publiek waren er mooie aanvallen die als resultaat vele doelpunten verzorgden. Tot 6-6 was het ZKC’19 die steeds de leiding nam door eerst te scoren. Daarna was het AVO die de leiding in score overnam door een strafworp en een afstandsschot (8-7). Vervolgens was het ZKC’19 die door 3 afstandsschoten van Linda Venemann, Lennart Menger en Bart-Jan Berghuis voor het eerst met 2 punten voor kwam te staan (8-10). Helaas wisten de Zuidwoldigers dit niet verder uit te bouwen en was het AVO met 4 doelpunten op rij degene die met een voorsprong van 14-12 de kleedkamers in ging.

In de rust wist coach Albert Kuiperij zijn team opnieuw op scherp te stellen; er was kracht, er was werklust, er was power en er was scorend vermogen. Dit moest ZKC’ 19 de tweede helft volhouden om zo zijn kansen te vergoten op een stunt. De tweede helft was het AVO die de score opende, maar ook ZKC’ 19 antwoorde daarna direct (15-13). Het lukte AVO om de score weer uit te breiden naar 3 doelpunten, maar door twee afstandsschoten van Jurjen de Vries en Marlies Berghuis werd de score weer verkleind tot 16-15. In de fase daarna was het om en om dat AVO en ZKC’ 19 scoorden; AVO was degene die hier het voortouw in nam. Dit ging door tot 23-22 en dit was de laatste fase in de wedstrijd. Een aantal minuten heeft het 23-22 gestaan en het was AVO die 3 minuten voor tijd door afstandsschoten hun kwaliteit liet zien en uitliep naar 26-22. Het zou een vertekend beeld zijn van de wedstrijd als de uitslag zo zou blijven. Het was de wissel Teun Ubels die nog met een doorbraakactie een strafworp wist te verzilveren en van de einduitslag 26-23 maakte.

Al met al een zeer spannende en strijdlustige wedstrijd waar ZKC’ 19 helaas net niet voor een stunt kon zorgen. Volgende week mogen ze hun tweede thuiswedstrijd spelen tegen SIOS uit Wolvega. Een zeer belangrijke wedstrijd wat verschil kan maken in de onderste laag van de competitie. Beiden hebben nog geen punten weten te behalen in de Eerste Klasse A. De eerste punten zullen dus volgende week behaald worden en wij hopen dan ook op steun van de 9e man, zodat ZKC’19 als gelukkige uit de strijd gaat komen. We hopen u zondagmiddag 29 november om 14:45 te zien in de Wessels Boerhal.