De kersverse kampioen AVO uit Assen stond zondag op het programma voor ZKC’19. Doordat de Steenbergerhoeve formatie verleden weekend winst behaalde op Nkc uit Nijverdal hadden de Zuidwoldigers de ontlading van het kampioenschap weggehaald bij de Assenaren. Door deze winst waren de Assenaren zonder te spelen kampioen geworden. Hierdoor hebben de Zuidwoldigers al een kampioensfeestje verstoord. Voor deze wedstrijd stond ook maar één ding op het programma: winst behalen. Bij winst is ZKC’19 nog in de race voor de titel van voorjaarskampioen.

ZKC’19 begon de wedstrijd fel en gedreven. Linda Venemann weer terug in de opstelling en Anouk Spijker voor Jolein Ubels die met zwangerschapsverlof de zomervakantie tegemoet is gegaan. Binnen enkele minuten stonden de Zuidwoldigers voor door twee doelpunten van Maarten Feenstra. Antwoord van AVO resulteerde in een 2-2 stand. Via een makkelijk gegeven vrije bal kwam AVO op voorsprong naar 3-2. Kort daarop scoorde Anouk Spijker de aansluitingstreffer. Dankzij wederom een vrije bal loopt AVO nog even uit naar 4-3 echter daarna komt de Steenbergerhoeve formatie op stoom en brengt de stand naar 4-6 middels een vrije bal van Karin van Lubek en twee afstandsschoten van het damesduo Melissa Rijstenberg en Anouk Spijker. Twee snelle kleine kansen in de korfzone voor AVO bracht de stand gelijk naar 6-6. Deze snelle aansluitingstreffers gaf AVO energie. Mede door de overigens matig fluitende scheidsrechter die overigens aan beide zijde diverse cadeautjes gaf komt de thuisploeg op een 9-6 voorsprong. De altijd meescorende Linda Venemann brengt even een halt toe aan AVO middels een afstandsschot (9-7). Het duurt echter niet lang voordat de Assenaren vier doelpunten verschil op het scorebord brengt: 11-7. ZKC’19 gaat nog met twee doelpunten de rust in door twee strafworpen, die verzegeld werden door Adriaan Dusee.

In de kleedkamer bracht Evert Krikken rust in de ploeg door de Zuidwoldiger vertrouwen in te spreken. Het is niet de eerste keer dit voorjaar dat wij met twee doelpunten achterstand de kleedkamers opzoeken. Het is ook niet de eerste keer dit voorjaar dat wij uiteindelijk met twee punten voorsprong na het laatste fluitsignaal de kleedkamers opzoeken.

Snel na de rust scoort Bart-Jan Berghuis een fraai afstandschot. (11-10). Echter een vlotte doorloopbal brengt AVO weer op twee punten voorspron (12-10). Een kleine kans onder de korf door Adriaan Dusee houdt ZKC’19 in direct bereik van AVO (12-11). De Assenaren blijven scoren en al snel staat er 14-11 op het scorebord. ZKC’19 vindt eindelijk de rust die coach Evert Krikken benadrukte in de kleedkamer. Het komt op gang en klimt terug van 14-11 naar 14-15 middels een vrije bal en een afstandsschot vanuit Melissa Rijstenberg en twee doelpunten van Maarten Gubler (afstandschot en een kleine kans). ZKC’19 kan echter niet doortrekken, AVO vindt nog net dat kleine beetje energie waardoor het kan aanklampen. 15-15 met nog ruim vijf minuten op de klok. ZKC’19 speelt in de eindfase degelijk korfbal waardoor het AVO is dat in het wiel van de zkc’ers zit. 15-16 gemaakt door Adriaan Dusee middels een net afstandschot zoals we dat van hem kennen. De Assenaren maken gelijk via een vrije bal, hierdoor blijven ze nog steeds in het wiel van de Zuidwoldigers. In de laatste aanval van de wedstrijd maken de Assenaren het winnende doelpunt 16-17. Hierdoor weet de Steenbergerhoeve formatie geen punten af te snoepen van de Assenaren. Onverdiend met name in de eindfase waren het de Zuidwoldigers die de wedstrijd naar zich toe trokken en speelden als een ervaren ploeg.

Doelpunten: Adriaan Dusee viermaal (w.o. 1 strafworp Maarten Gubler), Melissa Rijstenberg driemaal, Maarten Feenstra tweemaal (w.o. 1 strafworp Melissa Rijstenberg), Maarten Gubler tweemaal, Anouk Spijker tweemaal, Karin van Lubek eenmaal, Linda Venemann eenmaal, Bart-Jan Berghuis eenmaal