ZKC’ 19 is baas in eigen huis en handhaaft zich in de eerste klasse

De Zuidwoldigers kregen zaterdagmiddag NKC’ 51 uit Nijverdal op bezoek. Het was voor ZKC’ 19 een wedstrijd om zich te meten met een goede tegenstander, die op nummer 2 in de ranglijst staat en zo ook als favoriet in de wedstrijd begon. De Steenbergerhoeve formatie zit lekker in haar vel en stond op een stevige 4e plek. Er waren nog 2 punten nodig om zich zeker te handhaven voor de 1e klasse. Hiervoor pakten ze hun eerste kans; na een ruststand van 11-4 wonnen ze uiteindelijk met 19-13 en hierdoor zijn ze zeker van de eerste klasse.

ZKC’ 19 begon in een andere opstelling. Het eerste aanvalsvak bestond uit Adriaan Dusee, Maarten Gubler, Karin van Lubek en Lotte van Middelaar; laatst genoemde nam de plek in van de afwezige Linda Venemann. De bezoekers openden de score met een kleine kans, maar daarna was het Karin van Lubek die het eerste doelpunt voor ZKC’ 19 maakte (1-1). Ook het tweede aanvalsvak speelde in een andere opstelling dan voorheen; Anouk Spijker nam de plek in van Jolein Ubels. Jolein Ubels speelt dit seizoen niet meer, want zij geniet verder van haar zwangerschap. Dit vak scoorde twee keer door een mee gekregen strafworp van Bart Jan Berghuis, deze werd verzilverd door Maarten Feenstra (2-1) en een doorloopbal van Melissa Rijstenberg (3-1). ZKC’ 19 kon een gat slaan naar 6-1. Wat opviel is dat bij de eerste 8 doelpunten van ZKC’ 19 er 7 verschillende mensen gescoord hadden. De Zuidwoldigers voerden de afspraken en tactische opdrachten goed uit, hierdoor hadden ze NKC verdedigend onder controle en daardoor konden ze tot de rust de voorsprong verder uitbouwen en gingen met een 11-4 voorsprong de kleedkamers in.

In de kleedkamer was coach Evert Krikken tevreden over zowel het verdedigen, als het aanvallen van zijn ploeg. Duidelijk werd gemaakt dat we nog maar voor de helft onderweg zijn en dat we nog lang niet gewonnen hebben. De opdrachten bleven we hetzelfde uitvoeren, omdat we op deze manier de wedstrijd onder controle hadden.

In de tweede helft was het ZKC’ 19 die de score opende door een afstandsschot van de goed spelende Melissa Rijstenberg (12-4). Ook Adriaan Dusee wist daarna twee keer de korf te vinden, waardoor er uitgelopen werd naar 14-4. Daarna was het NKC die het overnam en scoorden ze vier keer achter elkaar (14-8). Door twee belangrijke doelpunten van Melissa Rijstenberg was het geloof bij NKC weg dat ze eventueel nog aan konden sluiten (16-8). Coach Evert Krikken bracht twee wissels in; Frank Liebe nam de plek in van Bart Jan Berghuis en Bianca van Elp maakte haar debuut door de plaats van Karin van Lubek in te nemen. In de eindfase gingen de scores nog wat over en weer en dat resulteerde in een 19-13 uitslag.

Deze punten waren erg belangrijk voor ZKC’ 19, de Zuidwoldigers zijn nu veilig en zeker van de landelijke eerste klasse. Door deze overwinning op NKC’ 51 is AVO uit Assen kampioen geworden. Volgende week gaat de Steenbergerhoeve formatie op bezoek bij de kampioenen. Ze spelen om 14:30 op het Marsdijk complex in Assen en om 13:00 spelen beide tweede teams tegen elkaar.

Doelpunten: Melissa Rijstenberg (vijfmaal), Adriaan Dusee (viermaal), Anouk Spijker (driemaal), Maarten Gubler (tweemaal), Maarten Feenstra (tweemaal, w.o. 1 strafworp Bart-Jan Berghuis), Karin van Lubek (tweemaal) en Bart Jan Berghuis (eenmaal).