Streekderby De Wolden eindigt in gelijkspel: ZKC’19 laat Kios ontsnappen

Zondag stond de streekderby ZKC’19 – Kios op het programma. De laatste zeven wedstrijden was Kios telkens als winnaar uit de bus gekomen. Hierdoor was laatstgenoemde “de favoriet”. Ondanks dit gegeven ging ZKC’19 vol vertrouwen dit duel tegemoet. De laatste vier reguliere competitiewedstrijden werden door ZKC’19 gewonnen en er mocht wel gezegd worden dat ze in een zekere flow zaten. Kios echter, had de laatste 4 wedstrijden verloren en zaten daardoor in de bekende ‘hoek waar de klappen vallen’. Alle gegevens meegenomen zou er van te voren niet voorspeld kunnen worden wie zich vandaag de winnaar mocht gaan noemen, een steekderby is altijd weer een wedstrijd op zich. De winnaar zou ook niet diegene zijn die het mooiste spel laat zien maar die met de meeste werklust en inzet.

Het eerste aanvalsvak met Melissa Rijstenberg, Bart-Jan Berghuis, Maarten Feenstra en Jolein Ubels opende de eerste score via een wegtrekbal van Melissa Rijstenberg. Kios antwoordde echter met 2 doelpunten en kwam met een afstandschot en een wegtrekbal op voorsprong. Het vak met Adriaan Dusée, Maarten Gubler, Linda Venemann en Karin van Lubek maakte vervolgens de gelijkmaker middels een mooie doorbraak van Karin van Lubek. Tot de rust bleef het verschil telkens 1 punt. Waarbij opviel dat 11 van de eerste 15 doelpunten gemaakt werden door de dames. De 1e helft kenmerkte zich door een sportief evenwicht waarbij Kios de overhand had in de rebound en ZKC’19 in het variërende aanvalsspel. Met een ruststand van 8-7 zochten beide teams dan ook de kleedkamers op voor de nodige feedback.

Maarten Gubler zet aan voor een aanval

Trainer/ coach Evert Krikken ontnam de Steenbergerhoeve- equipe zeer vlot de illusie dat dit een makkelijke wedstrijd zou worden. Kios had het betere van het spel betreffende de felheid in de duels. Daarnaast moest één van de vakken meer rust tonen in de aanval en meer in de 3-1 de kansen zoeken vanwege het goede voorverdedigen van Kios. Er moest hier meer diepte gezocht worden. Het venijn zou deze middag in de staart zitten.

De 2e helft ging eigenlijk verder daar waar de 1e helft was opgehouden. Met dat verschil dat ZKC’19 aanvallend meer druk begon uit te oefenen. Dit sorteerde ook effect. Langzaam maar zeker kreeg ZKC’19 iets meer grip op de wedstrijd. Was het verschil de 1e helft telkens beperkt gebleven tot één punt verschil wist ZKC’19 in deze fase het aanvallend overwicht ook uit te drukken in cijfers. Door over meerdere schijven te scoren wist ZKC’19 het verschil op te schroeven naar maar liefst vijf punten: 13-8. Dankzij een fysiek overwicht in de korfzone en een zeer strak verdedigende Frank Wagter op Adriaan Dusée kon ZKC’19 hier echter niet de genadeklap uitdelen. Kios- coach Adri Kok offerde deze fysieke kracht op door Luco Zantinge te vervangen door Daan Voest. Daarnaast bracht hij Ernst Kuik voor Jurgen Lucas, die door toedoen van Maarten Gubler geen moment in de wedstrijd kwam. Deze wissels lieten de wedstrijd kantelen in het voordeel van Kios.

Veel publiek bij de streekderby

Zat ZKC’19 comfortabel in de zetel met vijf doelpunten voorsprong en hoefde het alleen maar 'mee te scoren’, was het Kios dat het betere eindschot had. Met nog een dik kwartier op de klok begon Kios aan te dringen. In deze fase zagen de toeschouwers de voorsprong van ZKC’19 als sneeuw voor de, sporadisch aanwezige, zon verdwijnen. ZKC’19 probeerde wel maar kon niet voorkomen dat Kios langzaam maar zeker de achterstand wegpoetste en met nog een kleine drie minuten wederom op één punt achterstand terug gekomen was. De laatste minuten waren zenuwslopend. Wisselde de bal nog menigmaal van vak, was het voor de toeschouwer maar de vraag waar het punt zou vallen. Uiteindelijk bleek Kios de meest gelukkige. ZKC'19 kon niet meer bijschakelen om de druk zover op te voeren en een overwinning te forceren. Kios wist langszij te komen en zo de eindstand te beklinken op 15-15. Gezien het afgelopen seizoen is ZKC’19 blij met dit punt en de daarbij, na de zaal, nog steeds ongeslagen status. Het kan met vertrouwen het resterende deel van dit veldprogramma tegemoet treden, ondanks dat dit de top drie betreft. Momenteel bezet ZKC’19 de 4e plaats met 11 punten. Hierbij heeft het 4 punten voorsprong op de 7e plaats, waar bij een beslissingswedstrijd uitsluiting moet geven.

Doelpunten ZKC’19: Maarten Feenstra 4 (wo. Stip Bart-Jan Berghuis), Adriaan Dusée 3, Melissa Rijstenberg 2, Karin van Lubek 2, Linda Venemann 2, Jolein Ubels 1, Maarten Gubler 1