Oostwold – Vorige week zondag handhaafde ZKC’19 zich in de landelijke 1e klasse (zaal) door in het beslissingsduel in Maarssen te winnen van HKC Haarlem. Slechts enkele dagen kon de Steenbergerhoeve-formatie hiervan genieten, omdat de 2e helft van de veldcompetitie op het punt van beginnen stond. Trainers Evert Krikken en Remko Wemmenhove hadden hierdoor maar kort de tijd om de ploeg voor te bereiden op het lastig te bespelen OWK. In de 1e helft van de veldcompetitie vergaarde ZKC’19 slechts 4 punten uit zeven duels, waardoor ZKC de gevaarlijke 7e plek inneemt. Evenals in de zaalcompetitie heeft ZKC derhalve maar één opdracht: ‘De flow na de winst op Haarlem vasthouden en doorzetten, om zo ook handhaving op het veld te realiseren.’

OWK begon superscherp. Binnen twee minuten keek ZKC’19 al tegen een 2-0 achterstand aan. Bij ZKC’19 ontbrak aanvoerder Bart-Jan Berghuis (griep) in de basisacht. De herfstachtige omstandigheden met veel wind, deerde OWK minder dan ZKC. OWK had ervoor gekozen om de 1e helft met ‘de wind in de rug’ te gaan aanvallen. ZKC’19 viel aan de andere kant aan, maar had in de beginfase last van de harde wind. Een kleine kans van Frank Liebe (2-1), werd direct opgevolgd door 3-1 via een afstandstreffer van OWK. In elk vak hadden de Groningers vandaag een schutter van formaat staan, die samen zorgden voor driekwart van de OWK-productie. Maarten Gubler en Frank Liebe konden zondagmiddag verdedigend flink aan de bak, maar de afstandschoten bleven vallen.

OWK in de aanval tegen ZKC'19 (foto: OWK)

Adriaan Dusée benutte de door Karin van Lubek verkregen strafworp en ZKC leek aan te haken (3-2). Niets was minder waar. OWK was in de 1e helft het betere team en speelde fel en fanatiek. ZKC’19 was niet gretig genoeg en liet zich te weinig gelden in de duels. Na 5-2 kroop ZKC toch weer dichterbij, waarbij de ZKC-mannen zich reboundend onderscheidden. Een kleine kans van Jolein Ubels en wederom een stip van Adriaan Dusée (Linda Venemann) lieten de ZKC-aanhang juichen: 5-4. OWK hield de teugels echter stevig in handen en in no-time werd de aansluiting weer teniet gedaan: 7-4.

ZKC’19 ging wel steeds georganiseerder spelen, maar de schoten waren niet zuiver genoeg om OWK bang te maken. Na 7-5 (Maarten Feenstra) werd het 10 minuten voor rust zelfs 10-6. Na 8-5 maakte Linda Venemann van afstand nog 8-6. Slordig uitverdedigen pakte OWK met beide handen aan: 9-6, gevolgd door 10-6. De organisatie in het spel werd bij ZKC zichtbaar beter en de spelers lieten zien over veerkracht te beschikken. Vlak voor rust waren het Karin van Lubek (afstand) en Adriaan Dusée (prachtige kans bij de korf), wat een 10-8 ruststand tot gevolg had.

In de rust vielen harde woorden in het ZKC-kamp. De ploeg kreeg te horen veel meer felheid in de duels te moeten leggen om überhaupt kans te maken op een mogelijke overwinning. De donderspeech zorgde ervoor dat ZKC’19 getergd en als herboren binnen de lijnen kwam. Toch opende OWK de score (11-8). In de vervolgfase groeide ZKC’19 in de wedstrijd en het vertrouwen nam zichtbaar toe. Frank Liebe en Maarten Gubler schoten ZKC naar 11-10, maar OWK gaf zich niet gewonnen en bracht het verschil meteen weer naar twee (12-10). Tot 13-11 waren de Groningers nog ‘in the lead’, waarbij Adriaan Dusée de elfde Zuidwoldiger treffer liet noteren.

ZKC’19 speelde in de 2e helft als een hecht collectief: sterke rebounders en zuiver schieten op de juiste momenten. Bij OWK kwam een kleinere heer het veld in, waardoor de reboundkracht bij ZKC verder toenam. In de periode die volgde bleef ZKC veel schieten en de ZKC-ladies Karin van Lubek, Linda Venemann en Jolein Ubels schoten hun ploeg (allen afstandschoten) naar de eerste voorsprong: 13-14. Met nog ruim acht minuten op de klok zorgde Maarten Feenstra vanaf de strafworpstip voor nog meer lucht: 13-15. De topschutter van OWK, Gert Schuitema, liet zich wederom direct gelden: 14-15.

Het kon nog alle kanten op, maar toen Adriaan Dusée via een doorbraak 14-16 maakte leek de overwinning in de knip. Het was nog even billenknijpen toen OWK vlak voor tijd de 15-16 binnenschoot, maar tot een gelijkmaker kwam het niet meer. Eindstand: 15-16.

ZKC’19 bejubelde de kostbare punten en bereidt zich komende week voor op het sterke Wez Handich/DOW, dat paaszondag naar Zuidwolde komt. De Steenbergerhoeve-équipe hoopt de opgaande lijn dan door te zetten.

Scores ZKC’19: Adriaan Dusée (4), Maarten Feenstra (3), Frank Liebe, Jolein Ubels, Linda Venemann en Karin van Lubek (allen 2), Maarten Gubler.