ZKC’19 kan geen vuist maken in de streekderby tegen Kios Ruinerwold

Vandaag stond de streekderby van de Wolden op het programma. Kios had in de afgelopen drie wedstrijden nog geen punt weten te behalen. Terwijl ZKC’19 twee keer thuis had weten te winnen en daardoor met vier punten in de middenmoot staat. Maar met nog maar drie wedstrijden te hebben gespeeld kon het vandaag alle kanten opgaan. Het vlaggenschip van ZKC’19 gaat voor het kampioenschap en ze zullen daarom alle wedstrijden moeten winnen. Beide teams komen elkaar dit seizoen in totaal vier keer tegen en ZKC’19 hoopt 8 punten te behalen uit de vier duels tegen streekgenoot Kios Ruinerwold.

Een streekderby wordt meestal niet gekenmerkt door het mooiste korfbal. Wat normaliter “DE” ingrediënten zijn wat betreft zo een streekderby: strijd, werklust en spanning, miste totaal bij ZKC’19. Een gebrek aan beleving en initiatief bleef de ploeg uit Zuidwolde de hele wedstrijd parten spelen. Het was dan ook Kios dat meteen goed uit de startblokken schoot. Binnen enkele minuten stond ZKC’19 tegen een achterstand aan te kijken van vier doelpunten (5-1). De roodzwarten uit Zuidwolde waren hierdoor lichtelijk overdonderd en moesten zichzelf oppakken om het verschil van vier punten weer goed te maken. Bij een stand van 6-2 miste Kios een strafworp waardoor ZKC’19 wat vertrouwen kon putten om zo meer in de wedstrijd te komen. De Zuidwoldigers begonnen met meer schwung te spelen en via de dames wist ZKC’19 zich terug te knokken en de stand naar 7-8 te trekken. Helaas wist Kios het verschil weer twee punten te maken, wat zo bleef toen de kleedkamers werden opgezocht. Ruststand (10-8).

Edwin Vermaat wees de ploeg op de gemaakte afspraken en dat die in de eerste helft te weinig werden nagekomen. Er moest meer met de kop gespeeld gaan worden. ZKC’19 moest in de tweede helft uit een ander gaan vaatje tappen wilden de ZKC’ers nog aanspraak maken op de overwinning.

Alle goede bedoelingen ten spijt werd het spel van de Zuidwoldigers er niet beter op. Kansen werden gemist, aanvallen werden niet goed opgezet, ballen vlogen het veld uit en de concentratie in de verdediging was ver te zoeken. Kios maakte hier gretig gebruik van en wist in no time met 6 doelpunten op rij een flink gat te slaan. (18-10) De wedstrijd was op dat moment gespeeld. Kios wist hun voorsprong te behouden door lange aanvallen op te zetten terwijl de tijd langzaam weg tikte. Er werd om en om gescoord waarbij de Zuidwoldiger hoofdmacht de laatste 8 min nog een opleving kreeg en zo nog vijfmaal wist te scoren tegenover tweemaal van Kios. Scheidsrechter Bert Blaauw maakte een einde aan het lijden van ZKC’19 en floot af. Eindstand 21-15.

De 1e selectie van ZKC’19 mag zich schamen voor het vertoonde spel. Kios was vandaag de terechte winnaar. ZKC’19 zal komende week de puntjes weer op de i moeten zetten om zaterdag het altijd lastige NKC’51 tegemoet te treden. Een ding is zeker er zou dan wel een heel andere ploeg op het veld moeten staan willen ze twee punten meenemen uit Nijverdal.

Voor ZKC’19 scoorden: Marlies Berghuis 5x, Lennart Menger 3x, Adriaan Dusée 2x, Maarten Feenstra 2x (w.o. strafworp Marlies Berghuis en Melissa Rijstenberg), Jolein Ubels 2x en Linda Venemann 1x.