Het vlaggenschip van ZKC’19 debuteerde op een bloedhete zaterdagmiddag in Heerenveen in de hoofdklasse. De meest recente ontmoeting, een oefenwedstrijd voor de zaalcompetitie, werd door de De Hoogh-formatie gewonnen, maar verder waren de ploegen niet bekend met elkaar.

Heerenveen schoot het beste uit de startblokken en wist vrij snel een gaatje te slaan: 3-1. ZKC’19 raakte hierdoor niet van slag en boog dit met vier doelpunten, waarvan twee afstandsschoten van Tom Rijstenberg, om naar een 3-5 voorsprong. Vanaf dat moment waren de doelpunten schaars en werd er hard gestreden voor elke bal. Doordat de Zuidwoldigers het vizier iets meer op scherp hadden en meer duels wonnen werd het gaatje vergroot naar drie doelpunten: ruststand 5-8.

ZKC’19 kreeg de opdracht mee om in de tweede helft volwassen om te gaan met de voorsprong. Het plan van trainer/coach Rick Wessel was om in de eerste helft alle energie te geven voor een voorsprong, omdat een achterstand met deze temperaturen veel meer energie kost dan een voorsprong. Hier moest ZKC’19 gebruik van maken.

Dit plan mislukte in de eerste paar minuten van de tweede helft. Met drie doelpunten op rij was het binnen no-time 8-8. Kristian Krikken en Melissa Rijstenberg verbraken het momentum van Heerenveen, waardoor er weer wat meer rust in het spel kwam: 9-10. Na de 12-12 wisten de Zuidwoldigers voor het eerst weer een gat van twee doelpunten te slaan. Invaller Daniël Vos bracht even later de voorsprong naar drie, 13-16. Hierdoor kreeg ZKC’19 genoeg rust om de wedstrijd als een sterk team zeer volwassen uit te spelen. Eindstand: 15-17.