De rentree van ZKC’19 in de overgangsklasse

Zaterdag 27 november 2021 trad ZKC’19 aan tegen Dos Kampen voor de rentree in de overgangsklasse. Na acht jaar afwezigheid in deze klasse wist ZKC zich met een jonge ploeg weer terug te knokken tot de overgangsklasse. Voorafgaand aan dit duel verloor ZKC’19 2 met 17-22 van DVO Bennekom 4.

In de voorbereiding heeft de selectie van ZKC’19 kwalitatief goede oefenwedstrijden gespeeld. ZKC’19 heeft in deze oefenwedstrijden dynamisch korfbal laten zien, waaruit blijkt dat over alle schijven gescoord kan worden. Na deze oefenwedstrijden had de De Hoogh Formatie zin om de strijd aan te gaan tegen Dos Kampen. Om 19:45 uur was de livestream geregeld door de vrijwillige heren en kon het publiek zich settelen op de bank om te genieten van deze kraker.

Scheidsrechters R. Deen en L. Hut floten in. Het eerste aanvalsvak met Melissa Rijstenberg, Hieke Kruit, Daniel Vos en Tom Rijstenberg wist meteen een doelpunt te maken door een mooi één-tweetje tussen beide heren. Daniel Vos zette het eerste doelpunt op zijn naam, 1-0. De kop was eraf. Het eerste verdedigingsvak met Jolein Ubels, Lina IJmker, Kristian Krikken en Hielke Oostveen wist een tegendoelpunt niet te voorkomen, 1-1. Hierna gingen de scores op en neer waarbij vooral Daniel Vos en Kristian Krikken doelpunten verzorgden aan de ZKC’19 kant. Lina IJmker die vandaag haar basisdebuut maakte in het eerste team van ZKC’19 scoorde tweemaal en ZKC’19 sloeg haar eerste gat, 8-4. Dos Kampen liet zich niet kennen en knokte zichzelf terug tot 8-8. Een time out aan de ZKC’19 kant werd gebruikt om de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen. Dos Kampen maakte ook gebruik van dit moment en wist op voorsprong te komen, 10-11. Tom Rijstenberg en Lina IJmker wisten dit echter om te buigen naar een 13-11 voorsprong. Dit was tevens de ruststand.

In de rust complimenteerden coaches Jan Bijkerk en Maarten Feenstra de spelers voor hun vechtlust. Jan Bijkerk wees het team op het feit dat ze dynamisch moesten blijven spelen en alert moesten blijven.

Dos Kampen opende de score na rust, 13-12. ZKC’19 liet zich niet kennen en Hieke Kruit en Lina Ijmker maakten weer een gat van vier, 16-12. Het lukte de De Hoogh formatie om dit gat van vier lange tijd te behouden. Hierna liep ZKC’19 zichtbaar wat vast. Adriaan Dusée werd ingebracht voor Daniel Vos waarbij Hielke Oostveen op zijn beurt plaats maakte voor Daniel Vos. In het eerste aanvalsvak vervulde Tom Rijstenberg een uitstekende leidende rol door veel rebounds te pakken. Hierdoor kon ZKC’19 lange aanvallen draaien. Voelbaar was dat beide ploegen hier graag punten wilden pakken. Duels werden aangegaan, waarbij soms de grens werd overschreden. Dit leverde in korte tijd twee gele kaarten op aan beide zijden. Een spannende slotfase brak aan waarbij ZKC’19 wel continu op voorsprong stond. Jolein Ubels blonk hierbij uit middels haar gretigheid en verdedigende steals. Bij een stand van 23-21 miste Dos Kampen op 3.5 minuut een cruciale strafworp. Tom Rijstenberg wist dit af te straffen door zijn strafworp wél te verzilveren, 24-21. In de laatste seconde bepaalde Kristian Krikken de einduitslag op 25-22.

De De Hoogh Formatie is blij met deze punten en hoopt dat deze punten belangrijk zijn in het vervolg van dit seizoen. Zoals iedereen weet is de voortzetting van de competitie momenteel niet mogelijk, door de huidige coronamaatregelen. De selectie van ZKC’19 hoopt in het nieuwe jaar hun groei door te zetten.

Doelpuntenmakers:

Daniel Vos: zevenmaal