ZKC’19 4 trekt in slotfase sneu aan kortste eind tegen Sparta 4: 13-11 (rust: 6-8)

Zwolle – Zaterdag 30 oktober 2021 moest ZKC 4 al om 11 uur aantreden tegen de nummer twee van de ranglijst: Sparta (Zwolle) 4. Een geduchte tegenstander. We wonnen in de thuiswedstrijd ietwat gelukkig van hun met 14-13, maar we vinden hun een van de beste teams van de competitie.

We startten met Karyn Hazelhorst-Feenstra, Esmee Hoorn, Willem Jan en Remko Wemmenhove in de 1e aanval. Marlies Berghuis (haar voorlopig laatste wedstrijd), Linda Benning (uit de A1), Carel Funke en Gerben Steenbergen. Op de bank: Loes Versteegh, Mark vd Hof, Wouter Steenbergen en Anouk van Breukelen (A1). Shania Linthorst, Margriet Tissing en Karin Benning waren afwezig vandaag.

We hadden een tactiek bedacht om de snelheid uit het aanvalsspel van Sparta te halen. Dat lukte erg goed in de 1e helft. ZKC nam via treffers van Remko en Esmee een 0-2 voorsprong. Na 1-2 maakte Marlies een mooie goal: 1-3, gevolgd door een omdraaibal van Remko: 1-4. We rekenden ons al wat rijk, maar de ZKC-aanval begon te haperen en Sparta bleef geduldig doorballen. Ze kwamen terug tot 4-4 en zelfs met 5-4 voor. Vlak voor rust stond Gerben Steenbergen op, samen met zijn vak kon hij zorgen voor een gave 6-8 voorsprong.

Hoe mooi was dat!

Met wat veranderingen en tactische vakwissels in de 2e helft, gingen we vol goede moed verder. Toch werd het steeds pittiger voor ZKC 4. Sparta 4 kwam vlot terug tot 8-8, maar ook nu weer toonden we veerkracht: 8-10. Een dame van Sparta kreeg het op haar heupen, en scoorde veel, ook tot haar eigen verbazing (zo leek het). De Zwollenaren namen een voorsprong van 11-10.  De energie ebde wat weg bij ZKC en door de verdedigende druk van Sparta werden we steeds verder naar buiten gedrukt. 11-11 was voor ons een bevrijdende treffer (Carel Funke). Een gelijkspel was een goede afspiegeling geweest van de wedstrijd. Esmee Hoorn was in de 2e helft goed voor twee gave goals!

Het werd geen gelijkspel. Sparta zette aan. En maakte in de slotminuten 13-11. Toch waren we tevreden over het vertoonde spel en inzet. Met de week gaat het beter en we gaan in de zaal vrolijk verder in wederom een oostelijke poule. Nu eerst met het team uit eten, wat oefenwedstrijden en dan starten we binnenkort met de zaalcompetitie.

Na afloop namen we (voorlopig) afscheid van Marlies Berghuis. Zij is in blijde verwachting. Met een gaaf ZKC-vestje en een bos bloemen wensen we haar (en haar partner) veel geluk in de komende periode.