Op een gelukkig droge herfstmiddag in Haulerwijk trad ZKC’19, dat met twaalf punten uit zes wedstrijden ongeslagen de ranglijst aanvoerde, aan tegen VZK, met zes punten de nummer vijf in de tweede klasse-A. Van tevoren wist de De Hoogh-formatie dat deze wedstrijd geen makkelijke zou worden: VZK liet in de eerdere ontmoeting met ZKC’19 mooi spel zien, en met hun grascomplex zouden de relatief grote verschillen iets genuanceerd uit kunnen vallen. Met dit in het achterhoofd begon het vlaggenschip van de Zuidwoldigers aan de wedstrijd.

Al snel werd duidelijk dat het vizier op scherp stond bij ZKC’19: binnen drie minuten gaf het scorebord een 0-4 voorsprong aan in het voordeel van de roodzwarten. Hierdoor leek de druk die gepaard gaat met het spelen van een graswedstrijd tegen een goede middenmoter gelijk wat minder. Door zes doeltreffende afstandsschoten wist ZKC’19 de voorsprong al vrij snel uit te bouwen naar 3-11. Met fraai spel en scherpe afronding scoorden Marlieke & Kristian Krikken de Zuidwoldigers naar een 6-16 voorsprong bij rust.

Tijdens de rust, die direct langs het veld werd gehouden doordat trainer/coach Jan Bijkerk herstellende is van een operatie aan zijn knie en op zijn krukken de lange weg naar de kleedkamer niet kon voltooien, werden de spelers van ZKC’19 aangemoedigd het goede spel van de eerste helft voort te zetten.

In de eerste tien minuten na rust waren de Zuidwoldigers hier zeker succesvol in: met een run van zes doelpunten voor tegenover maar één tegendoelpunt in de eerste tien minuten van de tweede helft wist ZKC’19 het krachtsverschil op het veld ook uit te drukken in doelpunten: 7-22. Bij een 9-24 stand werden wisselspelers Anouk Spijker en Nick ten Kate, die na hun wedstrijd bij het tweede team aan waren gesloten bij het eerste team, ingezet om nog tien minuten te kunnen spelen.

De laatste tien minuten waren slechts een formaliteit, wat resulteerde in wat minder scherp spel en dus ook minder doelpunten. Twee doelpunten van afstand door VZK zetten de eindstand op 11-27, wat een goede afspiegeling is van het krachtsverschil tussen beide ploegen. Na de wedstrijd werd duidelijk dat directe concurrent Hoogkerk een puntje liet liggen in Dokkum, waardoor ZKC’19 nu drie punten los staat ten opzichte van Hoogkerk.

Volgende week zullen de roodzwarten hun laatste veldwedstrijd spelen voordat de uitdagende zaalcompetitie begint. In de zaal zal ZKC’19 twee klassen hoger uitkomen: na een aantal jaren afwezig te zijn geweest in de overgangsklasse zijn de Zuidwoldigers erin geslaagd zich weer terug te knokken tot deze klasse.

Doelpuntenmakers:
Kristian Krikken – 8