Lemmer 2 – ZKC’19 3, 12-15 (rust 8-10): ZKC 3 pakt tweede overwinning binnen 24 uur

Lemmer – Vrijdagavond 13 september speelde ZKC’19 3 al het inhaalduel tegen DTS 2 (Surhuizum). Door die wedstrijd overtuigend met 20-11 te winnen, ging de Plus Automatisering-ploeg zaterdag 14 september met vertrouwen naar Lemmer. Twee wedstrijden binnen 24 uur in de reserve 3e klasse E, met als doel: 4 punten.

Toch was het passen en meten om bij de mannen de ploeg compleet te krijgen. Bart van der Sleen (ziek), Mark van den Hof (coachen A1/fluiten) en Bart Jan Berghuis waren niet inzetbaar. Naast de vaste heren Carel Funke en Remko Wemmenhove, waren Nilton Benedictus en Martijn Schalk uit ’ t Vierde bereid om aan te treden. Daar waren we zeer blij mee.

Bij de vrouwen van ZKC 3 kunnen we bogen op een surplus aan kwantiteit en kwaliteit. Negen goede dames hebben we tot onze beschikking, waardoor we veel kunnen variëren.

Er traden zaterdag dan ook 4 ‘nieuwe’ vrouwen aan, ten opzichte van de opstelling van de avond ervoor. Bij de mannen mochten de oldies Funke en Wemmenhove binnen 24 uur twee wedstrijden spelen.

Janice Rijstenberg, Marlies Berghuis, Nilton Benedictus en Remko Wemmenhove vormden de eerste aanval. In de ZKC-defensie startten Loes Versteegh, Dominique Traanman, Martijn Schalk en Carel Funke.

Bart Jan Berghuis was coach en hamerde op een goede start van z’n ploeg. Het moest kunnen vandaag tegen Lemmer. Maar we hadden ons wat vergist. Op het Lemster gras, had Lemmer 2 in de beginfase nog het initiatief. ZKC 3 moest nadrukkelijk wennen aan de stug verdedigende Friezen, de hernieuwde vakken en het natuurgras. Tot 5-4 had Lemmer de leiding. Voor ZKC scoorden Remko Wemmenhove, Loes Versteegh (beide uit een omdraaibal), Marlies Berghuis (vrije bal verdiend door Janice Rijstenberg) en Carel Funke (afstand na gave pass van Loes Versteegh).

ZKC werd wat wakker en had door dat er harder geduelleerd moest worden om vandaag de punten te kunnen pakken. Remko Wemmenhove schoot van afstand raak, waarna Manouk Kuiper (ingevallen voor Loes Versteegh – last van heup) en Carel Funke gave doorbraken afrondden. We stonden opeens voor met 5-7.

Dit was feitelijk de kentering in de wedstrijd. Het werd nooit sprankelend, maar door hard te blijven werken en op de juiste momenten te scoren, konden we Lemmer 2 op afstand houden.

Bij rust was het 8-10, door afstandschoten van Remko Wemmenhove, Carel Funke en een loepzuivere doorbraak van Marlies Berghuis, die naarmate de wedstrijd vorderde steeds dreigender werd.

In de rust waren we niet super tevreden. De echte 120%-felheid ontbrak en we lieten ons wat teveel leiden door de omstandigheden. We spraken af nog 30 minuten vol te knallen.

Dit lukte goed. In de 2e helft liepen we vlot uit naar 9-14 (Carel Funke 8-11, Margriet Tissing 9-12, Nilton Benedictus 9-13 en Marlies Berghuis 9-14). Dit bleek de beslissing. Lemmer bleef sportief strijden, maar de overwinning kwam niet meer in gevaar.

Eindstand: 12-15.

Volgende week zaterdag 21 september mogen we weer thuis aantreden. Dan tegen Sparta (Zevenhuizen) 2. We gaan zien wat dat ons brengt. Vooralsnog zijn we zeer blij met 4 punten uit 2 duels en dat binnen 24 uur!