ZKC 4 houdt tegen de runner up lang zicht op overwinning, gebrek aan rendement speelt 4e parten.

Zondagmorgen 24 maart 2019. Het 4e van ZKC’19 begint aan de voorlaatste speelronde van het zaalseizoen. Vandaag worden de degens gekruist met Leeuwarden 2.

Voorafgaand aan dit duel neemt ZKC de 4e plek in met 12 punten. Leeuwarden (16 punten) bezet de 2e plaats achter overtuigend kampioen WSS 3. Bij winst weten de roodzwarten zich nog te mengen in de strijd om de 2e plek, met alleen De Pein (Opeinde) de huidige nummer 3, nog op het programma is dit een uitdagende opgave.

Ook heeft ZKC 4 zich als doel gesteld om 14 punten te halen dit zaalseizoen. Daarmee zou het team, een mix tussen ervaring en jong, dynamisch enthiousiasme, boven zichzelf uitstijgen. Een schone taak, wetende dat ZKC 4 al 3- maal eerder dit seizoen de strijd is aangegaan met de Friezen. Een strijd die niet door de roodzwarten in winst kon worden omgezet. Sterker nog, alle wedstrijden dit jaar tegen Leeuwarden werden gekenmerkt door een moeizaam spelend ZKC. Vandaag moest dit anders!

De voorbereiding was verre van ideaal. Doordat de trainingsuren in de sporthal tot een uiterste waren ingevuld was er voor het 3e en 4e vrijdagavond geen ruimte om te trainen. De uren gereserveerd voor deze teams werden afgestaan ten faveure van de selectie. Dit betekende dus dat het 4e zonder gedegen voorbereiding, waar het 3e dikwijls getracht wordt over de knie te leggen, de arena zou betreden.

Het zou wederom een taaie wedstrijd worden. De neutrale toeschouwer, meestal in de minderheid, zou gezien hebben dat 2 teams worstelden om in de wedstrijd te komen. Het 1e aanvalsvak met Janita, Trudy, Guus en Mark begonnen onrustig. De minder neutrale toeschouwer, meestal ruim vertegenwoordigd alleen vandaag minder, zag dat de zuidwoldigers een veldoverwicht hadden maar door eigen toedoen dit niet in klinkende cijfers konden uitdrukken op het scorebord.

Ondanks dit moeilijke begin hielden beide teams elkaar in evenwicht. Waarbij opviel dat het 1a. aanvalsvak beter verdedigde dan aanvalde en het andere vak vice versa. Hierbij had dit vak vooral moeite om grip te krijgen op de heren die een duidelijk lengteoverwicht meenamen. Om hierop in te spelen wist het 4e, door wissels, Wouter en Guus van funktie te laten switchen. Dit sorteerde wel effect.  In de gehele 1e helft werd het verschil nooit meer dan 1 doelpunt. Wel altijd in hetr voordeel van de bezoekers overigens. Met uitziondering van de 8-7 door Hilde geproduceerd. En liet dit nu net de ruststand zijn.

In de rust klonk duidelijke taal. Teveel fouten in vooral de aanvalsopzet van ZKC. Er moest beter gecoached worden van onder de korf en pass-fouten moesten eruit. Ook in de korfzone werden de zuidwoldigers te vaak ‘gepiepeld’!

Het 2e aanvalsvak met Dianne, Hilde, Guus en Nilton kreeg bij begin van de 2e helft niet voldoende tijd om de marge uit te bouwen. Zo ontspon zich een gelijk spelbeeld als de 1e helft. Een hardzwoegend ZKC wat door een gebrek aan afrondende scherpte het verschil niet kon maken en door kon drukken. In de fase gelijk na rust waren de roodzwarten niet bij de les en werden overrompeld. Met een marge van 3 (8-11) leek Leeuwarden de buit binnen te slepen. Marjolein en Martijn kwamen er nog in voor fris elan. ZKC rechtte de rug en wist de marge te verkleinen en zelfs bij 11-11 ZKC nog eenmaal langszij te komen. Het mocht niet meer baten. Een paar foutjes en onvoldoende focus in de eindfase braken de ‘zuudewoldigers’ op. Bij een stand van 12-14 floot de correct fuitende scheidsrechter E. Venema af. ZKC een beetje beduusd achterlatend. Als het 4e vandaag haar normale niveau had gehaald was Leeuwarden de bietenbrug over getrokken. Helaas mocht het niet zo zijn. Aan de andere kant heeft en niet goed spelend ZKC het de nummer 2 heel lastig gemaakt, iets wat weer perspectief biedt voor de toekomst. Komend weekend staat de laatste speelronde op het programma. Hier kan het 4e nog steeds de zowilde 14 punten halen. Dit kan recht geven op een gedeelde 3e plek (met KIOS) wat een welverdiende kers op het zaalseizoen zou betekenen.

Mocht onze trouwe supportersschare on nareizen richting Drachten zullen we ze zeer verwelkomen, anders willen we ze bedanken voor hun trouwe support afgelopen zaalseizoen en zien we ze graag op het veld weer langs de lijnen.