ZKC 4 kan vroegtijdig kampioensfeest niet verstoren

Oude Pekela: Eind zondagmorgen mocht het 4e zich opmaken voor een trip richting noordoosten van het land. Op een meer dan trieste regendag de navigatie instellen op Oude Pekela, zo weet de ervaren korfbalvolger, is een zware aanslag op het moraal. Ondanks dit gegeven begaf de equipe zich op weg om zo mogelijk te stunten tegen de koploper.

Voor aanvang hadden de groningers 18 punten weten te vergaren en ZKC inmiddels 10. Met nog een zwaar programma voor de boeg de resterende wedstrijden en het feit dat de marges tussen de ploegen flinterdun zijn, zijn alle punten belangrijk. Dit feit en wetende dat de roodhemden, dit jaar als enige, de thuiswedstrijd hadden weten te winnen van de koploper bood voldoende ingrediënten voor een spannende pot.

De wedstrijd, onder de ervaren en souvereine leiding van H. Schuitema (OWK) ving aan. Janita, Trudy, Edward en Mark vormden de 1e aanval en Jorieke, Marjolein, Nilton en Evert de 1e defensie. De bank werd warmgehouden door Hilde, Nienke en Martijn. Al snel bleek dat beide ploegen moeite hadden in het juiste ritme te komen. Beide ploegen hadden bijna een kwartier nodig om een 2-2 stand op het bord te krijgen. Hierna sloeg WSS een gaatje (7-2) omdat ZKC de grip op de aanvallers een beetje verloor en zelf te slordig was in de aanvalsopzet. Deze marge bleef gehandhaaft gedurende de 1e helft waarna de ploegen de kleedkamers konden opzoeken met een tussenstand van 10-6. De resterende doelpunten kwamen met name (5 stuks) uit handen van de sterk spelende dames.

In de rust werd nogmaals aangehaald dat de fouten zo veel mogelijk uit het spel gehaald moesten worden. Ook moesten de aanvallen veel rustiger worden opgezet om zo WSS uit te lokken tot fouten en te komen tot de juiste kans met een hoger rendement. WSS zat te pushen en al redelijk op top van hun kunnen, ZKC moest nog een paar keer kunnen schakelen.

Zo  was de start van de 2e helft beter dan de 1e. Hilde had inmiddels Trudy afgelost en later zou Nienke in het veld komen voor Janita. Ondanks een meer evenwichtiger spelbeeld kon geen van beide ploegen de wedstrijd echt gaan dicteren. Tot 14-9 wisten beide ploegen de mand om en om te doorboren. Hierna was het WSS dat 2 maal op rij succesvol was , waarbij de druk op de schouders van aankomend kampioen zichtbaar was in de fysieke duels die niet geschuwd werden. Ondanks dat deze tussensprint de overwinning eigenlijk inluidde voor WSS waren ze er gewoon nog niet gerust op. En dit was terecht. Martijn kwam in het veld voor Edward en ZKC begon aan de eindsprint. Ondanks dat Marjolein nog met een ‘hoofdclash’ richting vloer was gegaan kon ZKC in de eindfase nog een redelijk spel op de mat leggen en de marge uiteindelijk verkleinen tot 5. Helaas werd deze marge niet verder verkleint en werd de eindstand bepaald op 19-14.

ZKC 4 heeft in een korte fase in de 1e helft eigenlijk de overwinning uit handen zien glippen. Gezien het beeld grotendeels in de 2e helft kijkt ‘het beste team van ZKC’ met vertrouwen uit naar de resterende wedstrijden. Ondanks dat de nummers 2 en 3 (ZKC is 4e) nog tegemoet getreden worden zijn dit wedstrijden die ZKC moet kunnen winnen. Zoals gezegd is het close in de reserve 4e klasse A en is het doel om 14 punten te halen nog altijd te realiseren. Komend weekend staat AVO 5 (Assen) op het programma. De 1e westrijd werd door de zuidwoldigers gewonnen. Hier wil ZKC4 graag de stap maken om het doel binnen handbereik te brengen. We verwelkomen één ieder om te komen kijken om 11:00 uur in de marsdijkhal.